Tiga malam yang lalu.. saya bersembang dengan rakan saya yang agak neutral pegangan politiknya. Rakannya yang bercermin mata tersenyum menyambut kehadiran saya seraya menghulurkan tangannya untuk bersalaman.

Selepas bertanya khabar tentang diri masing-masing.. saya mencuit beliau dengan isu politik, sudah pasti saya akan membuat provokasi dengan isu Anwar Ibrahim. Hasilnya sudah saya jangka.. mereka melenting marah.

Rakan sahabat saya itu terus mencebik saya.. tak usahlah bersusah-payah untuk memikirkan hal politik, orang di atas sana lebih cerdik dari kamu. Saya tersenyum sahaja sambil mencelah..

Read the rest of this entry »

KUALA LUMPUR: Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mahu lagi bercakap mengenai perancangan untuk mengambil alih kerajaan seperti yang diuar-uarkannya sebelum ini.”Cukuplah mengenai perkara itu, kita akan fokuskan kepada pembangunan ekonomi,” katanya dalam sidang media selepas taklimat mengenai Bajet Pakatan Rakyat 2009.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan media mengenai perkembangan terbaru berkaitan rancangannya untuk mengambil alih kerajaan.

Sebelum ini semasa berucap di Kota Bharu pada 9 Oktober lalu, Anwar meletakkan sasaran terbaru untuk mengambil alih kerajaan iaitu sebelum hari Raya Aidiladha Disember depan.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu, beliau merasakan matlamat untuk mengambil alih kerajaan tidak sesuai untuk dibincang pada ketika ini.

Tambahnya lagi, kerajaan Barisan Nasional (BN) seolah-olah mempersendakan rancangan pakatan pembangkang untuk melakukan proses peralihan kuasa secara aman dan mengikut saluran yang betul.

Sumber berita : mStar Online 23/10/08

—————————————————————————–

Apa sudah jadi DS Anwar?

Yang nyata.. penyokong-penyokong Pakatan Rakyat sudah tentu kecewa dengan berita ini. Eloklah tu, lebih baik tumpu kepada kerja dari membuat ‘chaos’ dan huru-hara dalam negara. Cukuplah, pelabur asing pun sudah naik gerun dengan kenyataan Anwar mahu ambil-alih kerajaan.. lepas itu disalahkan pula kepada kerajaan kerana tak pandai urus ekonomi, padahal beliaulah yang jadi punca huru-hara.

Apa yang pasti, keputusan ini ada kaitan dengan kenyataan Majlis Raja-Raja baru-baru ini..

Anwar dan DAP sudah mati punca untuk memainkan isu perkauman dan keadilan untuk semua kaum. Mahu cakap lebih-lebih lagi, kena ISA lah jawapnya. Keadaan sekarang cukup memihak kepada kerajaan, yang pasti.. Raja-Raja Melayu bersetuju ‘Kontrak Sosial’ jangan dijadikan isu.

Isu apa lagi yang tinggal? Yang tinggal hanya isu ‘kebobrokan’ DS Najib dan UMNO untuk diputarkan. Andaikata DS Najib berjaya mengurus soal ekonomi dengan baik, Anwar mati kutu.. yang tinggal, isu lama.. Mongolia, tapi itu cerita basi dan tidak sahih. Lama-kelamaan rakyat sudah boleh menilai siapa Anwar sekarang. Kuat berjanji, tapi habuk pun tarak.. Banyak cakap, tapi banyak putar belit..

Lebih baik jika Anwar mengajar rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat untuk memperkemaskan pentadbiran dan memenuhi manifesto pilihanraya dinegeri-negeri jajahan mereka. Buatlah kebajikan kepada rakyat terlebih dahulu (seperti yang dijanjikan sebelum ini).. tunggu PRU 13 sajalah. Sempat ke? Dengar khabar.. kes mahkamah belum selesai lagi, agak-agak boleh lepaskah?

-ps- Dengar cerita, kawan Anwar (Gus Dur) masuk You Tube.. ‘dibaptiskan’ oleh paderi Kristian. Kata orang, nak kenal seseorang.. lihatlah dengan siapa kawan-kawannya. Harap-harapnya, Anwar tidak akan gadai agama dan negara semata-mata cita-cita politiknya.

“One should question their credibility, not mine. We exhausted all peaceful ways to take over. One should ask Abdullah, not me, for his reasons of disallowing us to take over. Expect some fireworks on Monday,” ..itu kata Anwar semasa mengadakan Rumah Terbuka Hari Raya di Cerok To’kun, Pulau Pinang.

“Sasaran 16 September, ia masih landasan. Tak minggu ini, minggu depan. Jangan bimbang satu dua tahun berlaku. Mungkin sebelum Hari Raya Haji,” ..itu kata beliau semasa menghadiri ceramah perdana PAS di Kota Bharu, Kelantan.

Akhirnya.. dia datang dengan janji terbaru. Paling cepat hari Isnin (13 Oktober) dan paling lambat 2 bulan lagi (Hari Raya Haji). Begitulah janji-janji politik Anwar Ibrahim.. Selepas ini, jika tak menjadi juga, tarikh terbaru beliau ialah secepat mungkin selepas Hari Krismas dan selewat-lewatnya sebelum Tahun Baru Cina. Jadi? tunggu ajelah..

Saya teringat kata-kata beliau semasa berkempen di Permatang Pauh tempoh hari.. beliau mengatakan beliau tiada wang untuk berkempen dan bergantung kepada sumbangan dan derma orang-ramai..

Ini apa cerita Rumah Terbuka Hari Raya? Melihat kepada persediaan majlis tersebut, wang yang dibelanjakan bukannya sedikit.. ini sumbangan dari orang ramai juga ke? Saya lihat, majlis tersebut samalah seperti majlis perkahwinan anak Zaid Ibrahim (pejuang anti-ISA?) baru-baru ini. Kalau Zaid Ibrahim ada duit.. maka Anwar pun dikira banyak duit jugalah.. siap dengan topi, butang dan lain-lain ‘marketing tools’.

Dari mana datangnya duit Anwar? ..hasil simpanan semasa menjadi menteri UMNO dulukah? ..duit bini dia kah? ..duit derma orang-ramai yang di’songlap’ kah? ..duit jadi pensyarah jemputan di universiti AS kah? ..atau duit yang diambil dari George Soros baru-baru ini?..atau dari duit tabung parti untuk kegunaan peribadi?

Terbaru, Majlis Sambutan Hari Raya di Kelab Sultan Sulaiman pula..

IPOH: Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan, yang menyamakan habuan seks dengan sedekah setelah mendakwa dirinya diperangkap oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) melakukan perbuatan itu dengan seorang wanita dari China, disarankan supaya bertaubat.

Berikut adalah kenyataan dari Zul Hassan..

“Tidak mengaku tidak boleh, dia (BPR) ada gambar. Kita tak minta.. tak cari.. Mohamad Imran yang hantar. Serupa juga kalau orang bagi sedekah, awak tak terima ke sedekah itu?’’

Apalah bongoknya mamat ni.. soal konspirasi lain, soal zina lain. Kalau diri sendiri tak ingin.. maka tak berlakulah zina tu. Sekarang mahu buat perbandingan pemberian pelacur untuk dizina dengan pemberian sedekah?

Mana suara PAS dalam hal ini? ..jangan hanya pandai mengutuk ketempangan dan cacat cela rumah orang lain, ketempangan rumah sendiri tak mahu dibaiki juga kah? Mana suara Salahudin Ayub (singa PAS).. janganlah pula TG Nik Aziz keluar dengan hadis-hadis yang meyokong perbuatan ini.. terkejut besar saya.

Apa pun yang terjadi.. saya berharap YB Zul Hasan kembali menyedari kesalahannya itu. Sempena bulan Ramadhan yang hampir sampai kepenghujungnya.. bawalah bertaubat. Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Soal ianya dianiayai oleh BN.. biarlah mahkamah yang menentukan, soal zina itu mintalah pengadilan dari mahkamah Allah pula.

4 HARI + 4 HARI LAGI..

“Petaling Jaya, 11 Sept: Usaha Pakatan Rakyat ‘memburu’ ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) supaya melompat parti bagi membentuk kerajaan baru persekutuan menjelang Selasa ini, kini merentasi Laut China Selatan.

Esok, Parti Keadilan Rakyat (PKR), salah satu komponen Pakatan Rakyat, akan menghantar empat pemimpinnya ke Taiwan bagi menemui ahli-ahli Parlimen BN di sana. Mereka dijadual berlepas ke Taiwan petang esok. Perkara itu disahkan oleh Pengarah Strategi PKR, Saifuddin Nasution ketika dihubungi sebentar tadi…” [mStar]

———————————————————————————

“Harakah Daily, 11 Sept: Penulis mendengar khabar, ada dua Ahli Parlimen dari Gerakan yang berada di Taiwan dikatakan telah mengisytiharkan diri ‘melompat parti’ masuk Pakatan Rakyat.

Khabar belum sahih ini disampaikan seorang teman di Terengganu melalui SMS diterimanya. Bagaimanapun dalam siasatan saya media internet belum menyatakan perkara ini sama ada betul atau hanya khabar angin..” [Harakah]

———————————————————————————

“Seremban, 11 Sept: Seramai 29 pemimpin cawangan dan bahagian parti komponen Barisan Nasional (BN) termasuk seorang timbalan ketua bahagian Parti Progresif Penduduk (PPP), telah menyertai PKR Negeri Sembilan hari ini.

Seramai 19 pemimpin PPP di peringkat dewan undangan negeri (DUN) di Parlimen Teluk Kemang, yang diketuai oleh timbalan ketua bahagian PPP Teluk Kemang, S Karupusammy, menyerahkan borang keahlian kepada pengerusi PKR Negeri Sembilan, Datuk Kamarul Baharin Abas dalam satu majlis di Seremban pagi tadi …” [Malaysiakini]

———————————————————————————-

“Pakatan Rakyat pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim merancang untuk mengadakan pilihanraya umum awal jika ia mengambil alih kuasa untuk mengikis kebimbangan ianya tidak demokratik dan tidak beretika.

Naib Presiden PKR, R Sivarasa, memberitahu Malaysiakini bahawa pilihanraya baru akan diadakan dalam tempoh enam bulan hingga setahun selepas Pakatan menguasai Parlimen…” [Malaysiakini]

———————————————————————————-

Alahai.. BN sekarang sudah kelam-kabut..

Bagaimanapun.. saya percaya kebanyakkan mereka adalah ahli-ahli BN yang tidak mendapat tempat yang sewajarnya dalam BN, dan kebanyakkan berbangsa bukan-Melayu. Saya tidak hairan sekiranya mereka tertarik dengan PKR yang memperjuangkan konsep ‘Ketuanan Rakyat’..

Malahan.. saya juga tidak hairan jika ramai ahli BN yang mengambil sikap keluar parti sebagai tanda protes dan kecewa kepada kepimpinan BN sedia ada. Bukankah Dr Mahathir juga keluar UMNO sebagai tanda protes walaupun dia mempunyai keahlian Umno (Umno-Baru) bernombor 1?

Adakah juga usaha-usaha dari kem Anwar semakin diperhebatkan setelah menerima peruntukkan tambahan berjumlah RM 3 bilion, sebagaimana desas-desus oleh [Dunia Tiger]?

———————————————————————————–

Saya berpendapat.. BN bertindak kurang bijak dengan menghantar rombongan MP ke Taiwan baru-baru ini. Sekiranya ianya benar-benar perlu.. ianya sepatutnya ditangguhkan. Ini memberikan persepsi negatif dikalangan rakyat akan usaha terdesak BN untuk menggagalkan ‘Ops 16 Sept’.

Sepatutnya.. BN harus berdepan dengan ancaman PR secara ‘jantan’, kolektif dan profesional. BN sepatutnya menguatkan ikatan sesama mereka dan berani untuk ‘berperang’. Ini akan menambahkan rasa kagum dan hormat kepada BN dengan sendirinya.

Pakatan Rakyat ada strateginya.. dan BN pula sepatutnya ada strateginya yang tersendiri, tetapi bukannya strategi yang tidak cerdik.. malahan terperangkap dengan strategi lawan.

Hendak buat macam mana lagi.. kalau pemimpin tertinggi sudah hilang punca dan panik?

BN harus belajar dari pengalaman PAS selepas kalah pilihanraya PRU 11.. ketika itu PAS Kelantan hanya ada perbezaan tipis bilangan kerusi berbanding UMNO Kelantan. PAS diasak dengan usaha UMNO yang bertali-arus untuk membeli YB Pas agar ‘melompat’.

Saya tahu perkara ini kerana salah seorang kawan saya yang ahli fanatik UMNO, mendedahkan usaha oleh KJ dan Najib untuk membeli YB Pas dengan tawaran wang, projek dan jawatan dalam Exco sekiranya BN berjaya mengambil-alih pemerintahan..Kawan saya tadilah yang sibuk kesana-sini berjumpa YB Pas dan memujuk agar menerima tawaran tersebut.

Tetapi mereka hampa dengan istiqamah dan prinsip YB Pas.. mereka berkata, “saya sanggup lapar daripada menerima wang anda”..

Dalam hal ini, BN harus bersikap terbuka dan berlapang dada.. anda rasa sendirilah bagaimana peritnya jika orang yang dalam keadaan lemah cuba diasak oleh orang yang gagah. Ini ujian Allah kepada BN..

Ini adalah keadaan Pak Lah yang tensen dan blurrr.. tak tahu nak buat apa lagi. Isu sumpah dah senyap, kes exco Perak pun tak jadi.. Mahathir pula nak masuk UMNO balik.. Rakyat dah minta aku berundur, tapi bisnes anak aku tak bagus lagi.. menantu aku pun tak jadi ketua pemuda lagi. Aku pun nak cari duit juga.. Jeane aku kuat jugak shopping.. mana boleh kalah sama itu bini Najib.

Ini pula keadaan Anwar yang tengah rileks, Wan Azizah pula urut belakang suami dia.. oh yeah.. aku nak release tensen, sebab dah terlepas dari kena masuk jail.. rilek dulu, lepas ni kena pikir strategi terbaru.. aku nak kelentong apa lagi yer.. Bush pun dah bagi 3 billion, kayalah aku. Mana pegi ‘jambu’ aku nii.. pandailah aku kelentong Jijah ni nanti.

Ini pula keadaan Dr Mahathir yang malu-malu kucing.. nak masuk UMNO, jadi ke tak jadi. Heh..heh.. habislah korang nanti, aku kerjakan.. Pak Lah dan Anwar kena berjaga-jaga lah selepas ni. Aku ni banyak muslihat.. orang lama katakan.

Ini kenyit mata Lim Kit Siang.. heh..heh.. taktik dah menjadi, PKR dan PAS sudah kena tipu sama aku.. 16 September nanti, aku nak suruh Anwar dan Khalid buat ladang babi kat Sepang.. biar Melayu lari dari sana. Lepas tu biar orang-orang aku tinggal kat sana.. kick sama itu Melayu.. lepas tu kick pula Anwar sama Hj Hadi.. Kah..Kah..Kah.. Malaysia aku punya. Woit Lee Kuan Yew.. Be patient my friend.

Ini gambar Najib tengah bersedih.. apa pasal rakyat masih tak percaya kat aku, sumpah sudah buat.. minta maaf pun dah buat. Camne la masa depan aku.. ada can ke aku nak jadi PM? Pak Lah kata 2010, Anwar kata 16 September ni.. Ish.. ni si Mahathir pulak nak kacau daun. Melepas lagi lah jawabnya..

Ini pula Syed Hamid Albar.. don’t worry boss !! Polis dan tentera dah stand-by anytime.. Heh.. heh.. kalau Anwar tak jadi PM, Pak Lah mesti sayang aku punya.. naik gaji la aku.. masyuk beb, masyuk..

Ini keadaan Hj Hadi yang was-was.. Anwar ni betul ke tidak nii.. Anwar tu betul ke ada ‘affair’ dengan Saiful?.. tapi Anwar tu nampak ‘lebai’ semacam jer. Ish.. tak percaya aku kat mamat ni, tapi kena ikut jugak lah.. aku benci Umno lagi dari Anwar.

Ini lah keadaan Paul Wolfowitz yang tengah gembira sekarang nih.. Kah..Kah..Kah.. Anwar, kawan baik aku dah nak jadi PM Malaysia.. bagus jugak taktik aku guna Anwar nih. Lepas ni Yahudi buleh masuk ramai-ramai kat Malaysia, Anwar mesti pinjam IMF punya nak bangunkan Malaysia. Huh.. kasi Islam lemah kat sana.. lepas tu aku boleh ambik minyak Asia Tenggara !! Kaya lah aku.. jangan bimbang Anwar.. komisen kau ada punyer..

Ini pula  orang-orang kuat UMNO.. sedih dengan masa depan yang tak menentu. Woit geng.. camner ni? Habislah kita kalau Anwar menang.. payah nak cari makan lah. Itulah aku dah kata.. baik lompat jer masuk PKR, aku dengar Anwar nak bagi 100 juta seorang..

Ini pula orang-orang kuat PKR.. tengah ‘excited’ tunggu 16 Sept nii. Kalau Anwar menang nanti.. kita enjoy sampai pagi.. aku belanja kau minum kat pub dan disco, Anwar tak marah punyer.. ini kan negara kita punya. Anwar dah bagi ‘line clear’.. ini negara adil dan saksama, hak-hak asasi kita sapa buleh kacau.. Woitt !! aku dah booking Mercz baru, barulah ada class jadi YB..

Ini lah keadaan orang-orang kuat PAS.. tunggu dan lihat. Woit geng !! camner ni? rileks.. bos kita tak bagi arahan lagi.. Kau nak join Anwar ke nak join Hj Hadi? .. rileks.. tunggu dan lihat. Aku pening lah.. bos kata kita tak boleh kawan sama Lim Kit Siang, tapi dia boleh peluk-peluk pulak si mamat tuh. Aiseh.. pening aku..

Ha.. ha.. inilah aku.. si Khairy Jamaludin. My friends called me KJ.. Itu ayah mertua dan Najib, aku dah control.. cover line baik punyer sama Tingkat 4. Passport Anwar akulah yang bagi balik.. aku mau Anwar kasi pressure sama Najib… aku dah kaya dah sekarang. Tapi Anwar ini kepala besar sikit, mau lawan balik aku yea? Don’t worry.. aku ada plan baik punya sama Anwar..

Sebelum menulis artikel ini selanjutnya .. saya memohon maaf kepada kawan-kawan blogger saya yang bukan Melayu, yang bukan Islam. Saya tiada niat untuk membuat provokasi atau fitnah .. sekadar bercerita realiti yang berlegar disekeliling kita.

Polemik isu perkauman ini sebenarnya satu isu yang sangat merbahaya, dan amat sensitif kepada rakyat Malaysia. Tetapi kita harus berterus-terang untuk mencari titik persamaan sesama kita.

————————————————————————————

Merujuk kepada pernyataan Datuk Ahmad Ismail .. yang mengatakan orang Cina dan India sebagai ‘pendatang’ ada betul dan salahnya.

Dari segi sejarah.. kenyataan itu memang betul. Orang Cina dibawa masuk oleh British untuk memajukan ekonomi kerana orang Cina terkenal dengan sikap rajinnya dan pandai berniaga. Orang India pula dibawa masuk oleh British untuk bekerja di estet-estet kepunyaan British.

Atas dasar hormat kepada Raja-Raja Melayu, orang-orang Melayu diberikan kuasa untuk mentadbir kerajaan.. bukan semua Melayu, ..hanya orang Melayu yang berpendidikan Barat dan pada waktu itu, golongan bangsawan yang banyak menghantar anak-anaknya belajar di luar negara.

Orang Melayu yang ultra-Islam seperti Dr Burhanudin, Tuk Janggut, Hj Boestaman tidak diiktiraf oleh British kerana mereka berpendidikan Islam dari Asia Barat.

Dan orang British amat anti kepada Islam hasil Perang Salib Kristian-Islam..

Ini fakta sejarah.. Kerana itulah, adanya Artikel 153 dan Artikel 160 dalam Perlembagaan Malaysia, yang diperkenalkan oleh Suruhanjaya Reid.

Pada masa ini, keadaan sudah berubah.. sekiranya pernyataan Datuk Ahmad Ismail merujuk kepada masa kini, kenyataan itu adalah silap sama sekali dan tidak boleh diterima. Orang Cina sudah beranak-pinak disini, mati disini malahan kubur-kubur Cina pun sudah banyak.

——————————————————————————-

Bagaimanapun.. kerajaan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) setelah berlakunya tragedi 13 Mei 1969. Hasil tidak puas hati orang Melayu keatas penguasaan ekonomi secara total terhadap bumi Malaysia dan kebimbangan orang Cina terhadap minat Melayu untuk menceroboh bidang perniagaan mereka.

Sekarang, sudah ramai orang Cina dan India yang sudah pandai dan berpendidikan tinggi. Tetapi sekitar tahun 60 an- 80 an, kurang orang Cina dan India yang mahu bekerja dalam sektor awam kerana gaji yang rendah. Mereka lebih berminat kepada jawatan yang mempunyai pulangan yang tinggi ataupun berniaga.

Apabila mereka semakin kaya dan mampu .. anak-anak dihantar belajar ke luar negara dan pulang ke Malaysia dengan pendidikan luar-negara, manakala orang Cina kelas menengah dan bawahan akan menghantar anak-anaknya belajar dalam negara dengan pengkhususan kepada bidang profesional ataupun bidang keusahawanan, untuk menyambung perniagaan keluarga.

Ini berbeza dengan orang Melayu ketika itu yang bekerja disektor awam yang berpendapatan kecil dan selebihnya ‘kerja kampung’ sebagai petani dan nelayan. Hasilnya, majoriti mereka hanya berpendidikan dalam negara dan ada yang belajar sekerat jalan sahaja.

Tetapi sekarang, sudah ramai Melayu yang mampu dan kaya .. mereka juga mengambil keputusan yang sama dengan menghantar anak-anak mereka belajar ‘overseas’. Belajar dalam negara takde class.. termasuklah anak-beranak ahli politik UMNO, DAP, PKR dan PAS juga.

———————————————————————————-

1.  Kenapa sekarang orang Cina dan India baru mahu bekerja dalam sektor awam? Padahal mereka menolaknya satu ketika dulu.. kenapa sekarang? Apabila gaji prebet polis sudah lebih tinggi dari gaji eksekutif pemasaran syarikat swasta, apabila gaji guru lebih tinggi dari pendapatan bulan orang berniaga.

2.  Kenapa hak-hak peniaga Melayu dinafikan untuk mendapatkan harga kos bahan mentah yang setanding dengan peniaga Cina.. terutamanya dalam indusri pembinaan seperti kedai hardware, bekalan besi dan sebagainya. Kenapa perlu ada dua harga yang berbeza untuk Melayu dan Cina?

3.  Kenapa hak-hak graduan Melayu dinafikan untuk bekerja di syarikat-syarikat Cina? Kebanyakkannya ditolah kerana tidak boleh bertutur dalam Bahasa Mandarin.. kalaulah ini negara BANGSA MALAYSIA, maka bahasa Malaysia dan Inggeris sudah cukup memadai. Ini bukan Negara China, dimana rakyatnya tidak tahu Bahasa Malaysia.

4.  Kenapa eksekutif-eksekutif Cina disyarikat multi-nasional cuba memonopoli jawatan eksekutif kepada kaumnya sahaja? Kenapa mahu menafikan hak-hak eksekutif Melayu? .. Anda boleh tanya sendiri realiti sebenar pekerja-pekerja sektor swasta.

5.  Kenapa orang ultra-Cina suka menghantar anak-anaknya ke Sekolah Kebangsaan Cina, bukannya sekolah biasa? Malahan ada yang menolak bulat-bulat idea ‘Sekolah Wawasan’ dengan alasan ianya akan menghakiskan budaya kecinaan kepada anak-anaknya. Dimanakah semangat Malaysian-Malaysia seperti yang dilaung-laungkan oleh DAP?

6.  Kenapa isu azan mahu disentuh DAP? Azan adalah keutamaan kepada orang Islam.. Orang Melayu pun tidak kisah jika kaum lain mahu membuat upacara keagamaan dikuil masing-masing. Orang India boleh memecah kelapa di Batu Caves, orang Cina boleh membakar wang untuk simati ditepi jalan dan bermain mercun untuk menghalau kuasa jahat.

7.   Dan banyak lagi realiti kehidupan antara kaum yang tersirat..

Jadi, kenapa di atas satu-dua perkara.. orang Cina terus melenting didalam mempertahankan hak-hak mereka? Padahal Melayu juga menuntut hak-haknya.. adakah salah Melayu mahu mempertahankan hak-haknya? Adakah Melayu tiada haknya di bumi Malaysia?..

———————————————————————————–

Sememangnya.. Melayu mengalami ‘krisis identiti’. Apabila sudah berjaya dan berpendidikan tinggi, mereka juga yang memandang rendah kepada bangsa sendiri. Mereka tidak suka bercakap bahasa Melayu lagi.. lebih suka ‘speaking’.. bahasa Melayu ‘low-class’..

Orang-orang Melayu yang alim pula.. tidak mahu bergaul dengan melayu yang lalai dan jahil. Oh.. mereka itu sesat, kita orang alim.. Ahh, mereka itu tidak pandai hukum fekah dan tauhid, mana boleh kita pakai buah-fikiran orang seperti itu.

Melayu juga yang suka memperlekehkan Melayu.. aku belajar ‘oversea’, kau belajar di UiTM sahaja. Aku lebih suka dengar lagu rock Metallica.. ‘advance’ lagi dari lagu rock Spring.

Bukannya mahu dibantu orang yang sebangsanya.. bukan mahu dipimpin orang yang sebangsanya.. malahan berkawan dengan kaum lain yang boleh ‘speaking’ dianggap satu kebanggaan.

Inilah pengkhianat bangsa sebenarnya.. dan pengkhianat bangsa ini ada dalam UMNO, PKR dan juga PAS.

Jangan salahkan orang lain kalau bangsa lain memandang Melayu kolot dan ketinggalan.. kerana Melayu tidak mahu menolong bangsanya sendiri.

Salah Melayu juga kerana tidak memahami Islam sepenuhnya, oleh itu marilah kita menimba ilmu dunia dan akhirat berpandukan Islam. Agama yang tidak memandang kepada keturunan, warna kulit dan darjat.. agama yang mementingkan keadilan sosial.

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.