Dalam Harakah Daily 8/10/08.. Dato’ Nik Aziz Nik Mat mengatakan Umno tidak sesuai mewujudkan majlis ulama seperti disarankan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abdin memandangkan parti itu memisahkan agama dalam perjuangan. Selanjutnya, beliau mengatakan majlis ulama hanya sesuai dengan gerakan Islam seperti PAS kerana sejak awal lagi konsisten memperjuangkan Islam.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, PAS merujuk kepada Dewan Ulama dalam setiap gerak kerja sedangkan perkara itu tidak berlaku dalam Umno. Selain itu PAS juga mempunyai Majlis Syura Ulama iaitu badan tertinggi dalam PAS yang memutus hala tuju gerakan Islam tersebut. Baca lagi kenyataan beliau disini..

—————————————————————————————

PS : Aii.. asyik PAS aje yang betul ni. Apa salahnya kalau UMNO mahu ada majlis ulama sendiri sebagai badan penasihat parti. Benda yang elok, sepatutnya PAS kena sokong. Raja-Raja Melayu pun ada Majlis Ulama mereka yang tersendiri, PAS tak bising pun.

Pada pendapat saya, tak perlulah merujuk kepada PAS semata-mata kalau mahu mendalami Islam. Ramai lagi ilmuwan Islam yang bebas dari politik kat luar sana yang boleh jadi pembimbing. Majlis Syura itu samalah semacam Majlis Tertinggi dalam UMNO. Bezanya.. UMNO tiada Majlis Ulama, biarlah diaorang jika ada semangat nak insaf.. bukan PAS saja yang mahu masuk syurga, orang lain nak juga.

Kalau UMNO mahu ada Majlis Ulama pun bising, nampak sangat PAS tak mahu UMNO insaf.. PAS mahu tengok UMNO terus lalai agar orang lain pakat-pakat sokong PAS jika mahu Islam. Itu ada motif politik juga tu.. bukannya mahu melihat Islam mekar, tapi mahu bertopengkan agama agar dapat kuasa. Kalau ada niat semacam tu, bukan ikhlas namanya.

Advertisements

Nik Aziz flip-flop..

September 19, 2008

Bernama 22 Mac 2008 : LOMPAT PARTI KERJA ORANG TAK BERMARUAH – NIK AZIZ NIK MAT

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata perbuatan melompat parti hanya dilakukan orang yang tidak bermaruah.

Sehubungan itu, beliau yang juga Mursyidul Am PAS berharap undang-undang untuk menghalang perbuatan itu terutama dalam kalangan ahli politik yang menang pada pilihan raya umum 8 Mac lepas, digubal segera.

“Memang melompat (parti) ni bukan kerja orang politik, kerja orang makan upah… Bukan manusia (kalau) boleh dijual beli ni,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis kesyukuran Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Mohd Zaid Ibrahim di kediamannya di sini, pada hari Sabtu.

Nik Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan Mohd Zaid yang menyarankan undang-undang anti lompat parti digubal bagi mengelak perbuatan itu berlaku secara berleluasa. Katanya, beliau sangat bersetuju dengan cadangan seumpama itu bagi mengelak wakil rakyat termasuk daripada PAS berhadapan dengan perkara seumpama itu.

Dalam perkembangan lain, Nik Aziz berharap pemimpin Barisan Nasional (BN) kembali bermuhasabah diri bagi melihat punca kekalahan yang dialami dalam pilihan raya umum lepas.

—————————————————————————————-

Utusan September 17 2008 : LOMPAT PARTI TAK SALAH – NIK AZIZ

KOTA BHARU . – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berpendapat, tidak menjadi kesalahan kepada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil alih kerajaan dengan memujuk Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) lompat parti.

Katanya, apa yang dilakukan Anwar adalah selaras dengan kehendak demokrasi, mengikut peruntukan undang-undang dan sejajar dengan tuntutan masa dan keadaan.

“Kalau Anwar tidak buat macam itu, nak buat macam mana lagi, sementara menunggu pilihan raya, buat macam ini dulu.”

“Dalam pilihan raya, jika berlaku penipuan dan rasuah, tidak akan ada perubahan kuasa itu,” katanya kepada pemberita selepas sambutan ulang tahun ke-18 Akaun Amanah Kebajikan Darulnaim, di sini hari ini. Beliau ditanya berhubung dengan kegagalan Anwar menubuhkan kerajaan baru pada hari ini sebagaimana yang diuar-uarkan.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, tarikh perubahan kuasa itu tidak penting kerana lebih penting adalah merealisasikan hasrat pembangkang bila sampai masanya. Beliau yakin, biar apa yang diharapkan oleh Anwar belum menjadi kenyataan hari ini, namun ia bukan satu angan-angan Mat Jenin seperti yang dikatakan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. – Utusan

Komen ini dihantar oleh seseorang yang menggelarkan dirinya ‘ilovetgnatghh’ kepada tuan punya blog Jentayu.. kerana dirasakan ianya berguna untuk tatapan ahli PAS, saya telah menyalinnya kedalam blog saya. Anda boleh membaca artikel ini dalam blog [Jentayu] atau baca saja kat bawah ni..

HUSAM TIDAK ADA ADAB BERJAMAAH

” Izinkanlah tulisan ini diletak di muka depan blog anda. Ia membantu demi cinta pada Islam. Dalam seribu pimpinan utama PAS, saya salah seorang daripadanya. Saya tulis bukan suka – suka atau suka pada blog ini.

Saya bukan berani, maka saya tumpang blog jenis ini. Saya hanya ada maklumat, tapi saya tak mampu berbuat apa – apa sebab saya takut saya dituduh jahat. Ambil maklumat saya dan simpan sebagai maklumat yang pembaca akan memahaminya nanti.

Tak perlu percaya lagi, sebab saudara kena berusaha sendiri cari bukti. Saya tunjukkan jalan..Saya cinta Islam dan saya cinta PAS.”

(1) Husam banyak masalah di Kelantan, walaupun dia disukai ramai orang bawahan kerana kebolehannya, dia tidak disukai pimpinan PAS kelantan. Dia jenis tak jaga adab jamaah dan parti. Orang PAS mesti tahu bahwa jaga jamaah terlalu penting demi perpaduan.TMB kelantan yang wara’ tu tak suka sangat2 pada Husam.

Begitu juga Nik Amar, Takiyudin, Mohamad Iraqi, Nasrudin Daud, Dato’ Halim, Dato’ Omar dan lain2. Pembaca boleh kata mereka dengki, tapi cuba fikirlah, takkan semua dengki pada Husam. Takkan ketua ulama pusat pun ada dengki. Mudah, tanya mereka sendiri lah.. Nik Abduh dikenal anti-Husam di sana, tapi tak lah macam antihusamblogspot ni yang agak provokasi juga kadang2.

Hanya TGNA yang masih sayang Husam.. sebab, tak ada siapa nak sebut buruk Husam padanya. Kalau ada pun, TGNA payah percaya sebab Husam banyak bantu beliau sampai tak nampak buruk lakunya dalam PAS Kelantan. Husam selepas pilihanraya 12 tidak lagi berkuasa besar sebab barisan calon dan exco baru bukan caturannya, ramai tahu dan ketawa saja dgn kerenah husam, TGNA tak ambil pandangannya. Dia kecewa perancangan politikya gagal besar. Keinginannya menjadi MB nampak semakin sukar.

(2)  Kini Husam buat masalah di Pusat pula selepas tunjuk perangai di Kelantan sana. Isu sama.. dia bukan jenis jaga adab jamaah, dia boleh tinggal TGHH dan buat apa dia suka macam dia tinggal TMB kelantan dan campur urusan exco2 lain. Husam hanya sayang TGNA.. tak percaya tanya dialah, tapi.. dia cukup panas pada TGNA bila TGNA tak ambil pilihannya dalam dan lepas pilihanraya dulu. Biasalah.. sayang duniawi lebih berbanding akhirat.

Antara kelebihan Husam ialah dia lantik dirinya jadi Bendahari PAS Kelantan tak rasmi. Dato’ Anuar Tan kata PAS Kelantan tak ada duit banyak, tapi semua orang tahu Husam banyak duit berjuta juta.. ini salah dalam Jamaah Islam. TGNA tak ambil tahu perihal wang, Husam guna kekurangan ini untuk jadi ‘raja duit’. Ingat, semua tahu dia jaga Hatta Ramli,bendahari pusat,sebab itu Hatta terikut ikut budaya Husam. sayang ya.. Dr pun kena kalah pada Husam kerana duit..

(3)  Krisis sekarang adalah kerana TGHH, tak macam TGNA yang tak nampak bahaya Husam. TGHH nampak kelibat Husam yang dah buat buruk di PAS Pusat. Husam gagal tipu dan perguna TGHH.. mungkin TGHH dah ada maklumat tentang husam yang buat perangai di Kelantan.. Husam tak hormat ulama, dia terlalu perasan lebih tahu politik, bahkan hukum siasah syariah.

(4)  Krisis hari ini berkait muqabalah bukanlah baru.. ini hanyalah cerita kemuncak kecamuk di PAS Pusat.. betul, TGHH tidak dihormati oleh Husam & puak2nya lagi.. semua ni bawaan budaya Husam di Kelantan. Syed Azman pun dah jadi tolol tak hormat pada TGHH lagi. Dr Hatta, Mahfuz dan Khalid dah mula terikut2 budaya karut ini.. Dr Zul orang cerdik JIM pun nampak tunjuk muka hero juga.. jangan Mujahid dan Saari Sungib buat perangai mereka nih.

Kenalilah Husam pada pandangan ulama.. ulama bila ramai, mereka jarang silap tekaan. Alhamdulillah.. TGHH faham dan tak percaya Husam dan idea2 gilanya untuk tentukan masa depan PAS. Husam cucuk TGNA dengan idea runtuhkan BN cara DSAI.. TGHH lebih faham demi Islam bahawa Anwar perlu dikawal.. tidakkah semua setuju Anwar itu ‘political animal’? salahkah TGHH letak syarat demi islam lebih terjamin? Perhatikan soalan saya dengan betul..

(4)(a). Bila TGNA jarang ke Pusat kerana faktor kesihatan.. boleh kah TGNA dapat gambaran sebenar lebih baik dr TGHH yang sentiasa menjadi pengerusi mesyuarat pusat?

(4)(b) Salahkah tanggapan bahawa Husam lah yag cucuk TGNA dengan maklumat bohong dan palsu? Satu.. orang Kelantan percaya begitu. Dua.. TGNA dah tunjuk benci pada org yang dibenci Husam.

Hari ini, Dato Pa kena hentam teruk.. semua terkejut ia datang dr mulut Tok Guru (jika benar Anuar Bakri ambil dari lidah tok guru dan salinnya dalan tulisan ‘bias’nya itu.. Anuar memang dikenali org kuat Husam macam Kickdefella).

Bolehkah anda bayangkan TGNA macam anggap Datuk Pa macam dah kena cucuk UMNO? Inilah mainan Husam dan puaknya yang cuba renggangkan hubungan TGNA dengan orang yang anti kepadanya. Orang Pusat tahu Datuk Pa ni memang kenal sangat Husam.. dia lebih lama dlm PAS, lebih dari TGNA walaupun TGNA lebih tua. Jasa Datuk Pa siapa boleh tolak?..Jgn terkejut, jikak TGNA hentam TGHH pula.

Hanya keberanian boleh menyedarkan TGNA dari cucukan Husam.. siapa pimpinan PAS yang berani ketuk TGNA sikit agar dia sedar kesilapannya.. Siapa tak sayang TGNA, semua sedih dan jika berterusan, mungkin ramai menangis TGNA dan TGHH bertembung.. yang tak sedih adalah munafik, setuju?

Ingat.. perbalahan adalah isu strategi, biasa saja seorang tok guru, TGHH ke atau TGNA boleh silap caturan.. tapi bila TGNA hentam sama sendiri, nampak sangat dia dipukau Husam dengan maklumat tak betul.. kerana strategi, TGNA hentam Datuk Pa.. Sedihkan?

(4)(c)  Jika kita mahu DAP faham islam, tidakkah kita juga kena faham bahawa DAP pun mahu kita faham dan ikut cara mereka? Jika kita nampak umno itu munafik bahaya, tidakkah kita diajar juga kafir juga bahaya?

DAP lebih lantang anti islamnya berbanding MCA dulu.. mengapa tiba2 kita macam yakin DAP tak bahaya? Salahkah TGHH sebagai presiden minta kita hati2 dlm menentukan strategi PR? Kita mahu Islam dlm kerajaan baru dibuka jalan.

DAP mahu jalan cara mereka dibuka.. DSAI ditengah2. Anda yakin DSAI akan dengar PAS sedang dalam PKR, ‘non-muslim’ selantang DAP mengelilingi DSAI? anda yakin DSAI tak tipu sedang dia ‘political animal’? DSAI kan puji Salman Rushdi? Ada dia tarik balik? DSAI kan setuju IFC, ada dia tarik balik? DSAI lebih baik dari Pak Lah, ya.. tapi, adakah DSAI lebih sayang Islam dari TGHH, tidak!

(4)(d)  Mengapa Husam canggah TGHH dalam Harakah yang minta jumlah ahli parlimen Islam mesti majoriti sebagai pengimbang dan pembantu jika DSAI terseleweng dalam kerajaan baru? Yakinkah Husam pada perkara yang tak pasti lagi, bahawa ahli UMNO akan lompat secara automatik lepas tubuh kerajaan baru? TGHH minta kepastian untuk Islam, sedangkan Husam hanya meneka dan meletak Islam dalam sebut-harga dan tender terbuka? Siapa lebih menjaga Islam?.. otak ulama atau otak Husam?

(5)  Pulau Pinang hari ini adalah Singapura kita dulu.. Ia adalah negeri Cina dalam hukum politik.. Gerakan, MCA UMNO tahu tiada lagi harapan untuk ambil alih. Bahkan Gerakan pun tak kisah.. Ingat, pelabur Cina-Taiwan boleh hidupkan Penang walaupun di asak Pusat.. Penang bukan Kelantan yang tiada rakan luar negara.

(6)  Lim Guan Eng baik.. dia mahu tunjuk adil itu tak mesti dengan Islam. Dia mahu tunjuk bahawa tanpa Islam pun dia boleh jadi macam Umar Abdul Aziz.. dia baik dan mahu ahli PAS terima DAP dan cita2 tetap negara sekularnya. Kita bertembung dengan DAP dalam mencacak senario politik baru di Malaysia.. ‘non-muslim’ guna Anwar sebenarnya.. Adakah PAS yakin boleh guna DSAI dengan mudah?

(7)  Masa muqabalah dulu.. Husam kata Timb. Presiden, Dato’ Pa gila kuasa untuk ‘join’ BN.. tapi semua meleset sebab confirm oleh Syura bahawa ‘join’ BN adalah NO! Muqabalah hanya saluran dakwah.. penuh nas dan hujah. Sekarang Husam & The Gang pusing negeri sebut jawatan PAS sebagai menteri itu ini dalam kerajaan PR.

Siapa gila kuasa? Siapa presiden PAS? TGHH atau Husam? Kan betul.. Husam mana ada hormat org? mana tahu adab jamaah? Semua di pusat tahu betapa husam bincang DSAI tanpa restu TGHH & Syura.. dia tunjuk pandai di Pusat macam dia buat di Kelantan, sampai meluat habis kepimpinan PAS Kelantan.

Salahudin pemuda jenis ‘betul-bendul’.. Nik Abduh sekali panas sekali sejuk..Saya mahu sudahkan di sini. pembaca boleh menilai bahawa krisis sedang berlaku. Hanya kefahaman dan kemampuan menghukum akan menyelamatkan PAS.

Saya hanya ingin berpesan sebagai seorang muslim.. TGNA dan TGHH akan mati tak lama lagi. yang tinggal tak mati adalah PAS.. untuk dipimpin orangg macam TGHH atau macam Husam di masa depan? JANGAN TINGGALKAN LEGASI GILA UNTUK ANAK-ANAK DI HARI DEPAN.. BERSAMA SELAMATKAN PAS !!

“Semalam.. penulis mencari-cari penyokong kuat PKR dalam surau yang ajak penulis minum 2 hari lepas. Nampaknya tiada.. barangkali ada hal, tiba-tiba terjumpa ayahandanya, lalu penulis bertanya, mana Ahmad pak cik..? Penulis terkezut bila ayahnya berkata..” dia tak pi taraweh malam ni, ada kat rumah, kecewa dan malu..” kenapa pakcik, katanya lagi “..Anwar tipu dia kata jadi PM hari ini, janjinya tol hapus, minyak free, makanan ruji free, sekarang frust menonggeng ..”.

“Di rumah, berSMS dengan dua tiga MP BN dari Sabah, kata mereka, “..rakyat jangan terpedayalah dengan dia, itu wayang dia saja tu “

Dan penyokong kuat PAS di kampung juga hantar sms, “..PAS tertipu dengan kata-kata indah Anwar, paling sedih Anwar sebabkan kami pecah-belah ..”

Semasa krisis 1998 dahulu.. saya amat menyokong Anwar Ibrahim!!

Pada saya.. Anwar Ibrahim nampak ‘lebai’ dan membawakan perwatakkan seorang pemimpin yang memperjuangkan Islam, hati jadi terpaut.. Malahan kami sekeluarga menyumpah-seranah kepada Mahathir kerana menzalimi Anwar.

Perasaan benci itu terbawa-bawa sehingga ke tahun 2008.. apa jua cerita mengenai keburukkan Anwar saya tidak percaya. Apa jua berita dari akhbar pro-kerajaan saya tolak mentah-mentah.. apa jua pemimpin BN katakan saya pekakkan telinga..

Malahan.. sehingga ke hari ini saya masih berhati-hati untuk menerima apa jua cerita negatif tentang Anwar..

Saya meragui Anwar Ibrahim hanya 2 perkara..

  1. Kenapa Anwar Ibrahim tidak mahu bersumpah ??
  2. Kenapa Amerika beria-ia menyokong Anwar Ibrahim ???

———————————————————————————–

Bercerita tentang sumpah.. tidak timbul samada ianya fitnah atau tidak. Kita boleh menerima ianya satu konspirasi BN.. itu saya boleh terima, ..Saiful diupah oleh Najb pun saya boleh terima..memang boleh diterima dari segi logik akal..

Saya cuba mengguna-pakai ilmu taksir.. menilai keadaan tersebut keatas diri kita sendiri, sepertimana yang diajar oleh orang tua-tua.

Dalam realiti kehidupan.. sekiranya saya dituduh oleh seseorang bahawa saya mencuri dan si penuduh pula bersumpah mengatakan saya pencuri.. sudah tentu saya akan menafikannya, dan saya juga akan turut bersumpah demi menegakkan kebenaran diri saya.

Kalau dia tidak bersumpah.. saya pun tidaklah mahu bersumpah juga. Hal itu sekiranya terjadi kepada diri saya, orang lain saya tidak tahu..

Soal orang mahu percaya kepada orang itu atau saya.. terpulanglah.. Yang penting saya mahu memberi mesej kepada orang sekeliling, saya tidak mencuri. Kalau masih tidak berpuas hati.. kita pergi balai polis, biarlah polis yang menyiasat siapa betul atau salah..

Tetapi, saya melihat Anwar sangat payah untuk bersumpah.. suka cakap itu-ini, alih isu sana-sini. Padahal, dia disokong pula TG Nik Aziz.. seorang ulama yang saya hormati. Payah sangatkah hendak bersumpah demi meyakinkan orang-orang Islam seperti saya ini?

Habis ulama dalam dan luar negeri dibawa masuk agar beliau wajar tidak bersumpah.. padahal tidak perlu jadi begitu bercelaru hanya kerana sumpah. Kalau tak buat, nak takut apa !! Mari.. kita sama-sama buat sumpah.. kita tengok sapa yang kena nanti. Maruah diri ini penting.. apatah lagi jika dituduh minat sama kaum sejenis.

Saya pasti.. sekiranya Anwar bersumpah bersaksikan TG Nik Aziz, saya akan meyokong Anwar habis-habisan.. Saya berharap dalam hati agar Anwar melakukan sumpah juga suatu hari nanti, tetapi hampa..

Sejak dari itu.. hati saya berdesis.. ada sesuatu yang tidak kena dengan Anwar ! Saya ketika itu.. sedikit pun tidak terpengaruh dengan dakyah BN.. itu lahir dari kata hati saya sendiri, tidak terpengaruh dengan sesiapa.

————————————————————————————

Kedua, pada tahun 1998.. Al-Gore menyokong reformasi Anwar. Kerana dilambung ombak kebencian yang teramat sangat kepada Mahathir, saya mengiyakannya.. tapi terlintas juga dalam hati, kenapa Amerika tiba-tiba mahu menyokong reformasi ini ?? Padahal.. sepatutnya, Amerika juga mesti menyokong PAS.. kerana PAS juga menentang BN.

Masa itu saya boleh terima.. Mahathir dicop anti-yahudi, patutlah Amerika marah.. Saya boleh terima dari segi logik akalnya. Tak kisahlah.. itu cerita dulu.

Tahun 2008.. Amerika sokong lagi, pelik?.. Pak Lah pun anti-Yahudi juga ke?? Saya perhatikan Malaysia dah banyak juga buat bisnes dengan Israel dan Yahudi, Khairy pun baik dengan Singapura.. ‘anak emas Amerika’ di Asia Tenggara. Amerika nak marah apa lagi..

Setahu saya.. Amerika sokong Sung-Kyi di Myammar.. itu negara komunis. AS sokong Saddam lawan Iran.. itu negara Islam, AS sokong golongan demokrasi di China.. itu juga negara komunis. Begitu juga di Indonesia.. Venezuala.. Pakistan.. Iran.. Rusia..

Pendek kata.. AS sokong golongan yang memperjuangkan demokrasi di negara-negara komunis dan Islam. Negara-negara yang tidak jadi ‘pak angguk’ kepada AS..

Dari segi logik akalnya.. tentulah AS ada kepentingan atau objektif tertentu disini kerana Malaysia  ini negara Islam. Soal Anwar itu agen-yahudi atau tidak.. belakang kira !! Soalnya.. kenapa AS berminat dengan Malaysia??

Minat AS bermaksud ada udang sebalik batu.. Malaysia sudah 5 orang Perdana Menteri, satu pun AS tidak sokong.. tetapi Anwar ini belum lagi jadi PM.. sudah bertubi-tubi memberikan sokongan. Kenapa AS tidak  sokong Tun Ghafar Baba dulu.. kenapa tidak sokong Tg Razaleigh Hamzah.. kenapa tidak sokong Tun Musa Hitam.. mereka itu semua bukankah lawan Mahathir??

Akal saya mengatakan.. ada sesuatu yang tidak kena dengan AS ini, samada Anwar bukan sekadar sahabat AS ataupun AS mahu mempergunakan Anwar.. hati saya mula gelisah. Bukan gelisah kerana baca berita Utusan Meloya.. Berita Hairan dan sebagainya, tetapi atas logik akal memerhatikan keadaan semasa.. Kalau saya taksub kepada Anwar, mungkin saya tidak terfikir pun hal ini..

Sekiranya AS tidak bersuara menyokong Anwar.. saya berprasangka baik kepada beliau.

Akal membenarkan, hati mengiyakan.. Ulama mengatakan ‘budi’. Saya sama sekali tidak menyokong Anwar Ibrahim.. Lantaklah apa orang nak kata !! orang lain saya tidak tahu apa dia fikir.. dan saya tidak suruh pun mereka berfikir seperti saya..

Ini undi aku.. ikut suka akulah nak undi siapa.

———————————————————————————–

Hendak sokong UMNO.. BN dah teruk ! Perjuangan Pakatan Rakyat lebih terbuka dan relevan.. tetapi hanya kerana Anwar ada disitu, saya jadi teragak-agak dan terbantut untuk menyokong perjuangan mereka.. Malahan saya melompat gembira Pakatan Rakyat menang dalam PRU 12.. ketika itu Anwar tiada pun..

Kalau saya orang Cina.. mesti saya dah masuk DAP. Tetapi saya sebagai orang Melayu, cuma ada 2 pilihan.. UMNO dan PAS.

Hendak sokong PAS.. mereka bersama Anwar. Lainlah kalau PAS tidak bersama Anwar.. sudah tentu saya berdiri teguh dibelakang PAS. Harap-harapnya UMNO boleh berubah.. senanglah saya hendak membuat keputusan nanti..

Kalau UMNO tidak berubah ??.. hmm.. baik aku undi orang yang korup tetapi tidak menggadaikan agama dan negara, dari orang berselindung di sebalik agama tapi penggadai bangsa dan agama.. seperti kata Raja Petra, orang yang berselindung disebalik agama untuk menjalankan kerja-kerja gelapnya.

Wallahualam.. mudah-mudahan Allah memberikan taufik dan hidayat-Nya kepada hamba-Mu ini yang lemah lagi tidak terdaya.

KOTA BHARU : “Soal maruah sudah tidak timbul lagi di negara kita, Malaysia sudah tidak ada maruah,” kata Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan baru pada 16 September adalah suatu perbuatan yang tidak bermaruah kerana Ahli Parlimen Barisan Nasional akan lompat ke pakatan tersebut.

“Waktu BN kempen memburuk-burukkan Datuk Seri Anwar dengan isu liwat menunjukkan mereka sendiri tidak ada maruah. Hari-hari televisyen, radio, suratkhabar melaporkan, mana mereka ada maruah,

“Maruah Malaysia akan musnah kalau biar UMNO jaga (tadbir), Malaysia dah tak ada maruah. Ini sangat bahaya,” kata Nik Aziz pada satu sidang media di pejabatnya, pagi tadi.

Jelas beliau, sekiranya negara ini terus di perintah oleh UMNO maruah manusia akan tercalar disebabkan perbuatan pemimpin-pemimpinnya yang sememangnya tidak bermaruah.

Namun, katanya, adalah tidak salah jika ada Ahli Parlimen (BN) yang akan melompat parti dan ia bukanlah suatu tindakan yang tidak bermoral.

“Saya tak soal dari segi teknikal. Masalah 16 September ke, 17 September ke yang penting orang (ahli parlimen BN) tu nak pergi ke Taiwan berapa bulan pun, lepas ini mereka pulang dan berdepan dengan 13 haribulan pula,

“Duit pun habis, nampak sangat pengecut. Tak boleh menyerah tetapi panik sehingga larikan diri, takkan nak lari sampai hilang taraf kerakyatan?,” tegas Tuan Guru.

Sebaliknya beliau berpendapat, isu lompat melompat parti sudah lama di ajar oleh UMNO sendiri dan jika ia berlaku sekarang bukan suatu perkara yang pelik.

“UMNO beli rakyat Kelantan masa Ibrahim Fikri, lompat ke UMNO. Zaman Dato’ Asri pun rakyat di ajar lompat parti, mana ada maruah. UMNO yang ajar rakyat tidak bermaruah. Lompat-melompat ni memang tidak bermaruah. UMNO yang ajar manusia melompat,” jelasnya lagi

Artikel [Nik Hassan Azmi]

p/s : Alahai Tuan Guru.. emosional jer bunyinya..

Saya bukannya sokong BN pun.. tapi kerja tu memang tak beretika.. kalau dah BN buat masa dulu-dulu tu satu kesalahan, maka kita pun janganlah nak buat kesalahan yang sama. Mana nak letaknya PAS punya prinsip perjuangan KETUANAN ISLAM? Janganlah kerana taksub kepada kebencian kita menghalalkan sesuatu yang salah dari segi prinsip moral.

Saya ini pun bukannya ‘orang jauh’.. ada pertalian waris juga dengan Tuan Guru. Tetapi takkanlah benda yang salah kita nak sokong juga?

Tuan Guru kena ingat baik-baik hal ini.. Tuan Guru bukan ‘maksum’, tidak terlepas dari salah dan dosa.. sebagai pemimpin, kita kena berhati-hati dalam membuat teladan.. sekiranya teladan itu satu kesalahan dikaca mata Islam dan menjadi ikutan anak-buah.. tak pasal-pasal dosa pengikut terkena juga kepada Tuk Guru.

Takkan tak mau percaya lagi akan kekuasaan Allah.. Anwar tu orang biasa saja, siapalah Anwar kalau hendak dibandingkan dengan Rasul.. apatah lagi kepada Allah Taala.. Pencipta Sekalian Alam..

Apabila Kelantan bertukar kerajaan dari BN kepada PAS, semenjak dari itu, BN seakan-akan buntu untuk menawan Kelantan.

Saya masih ingat kemuncak peristiwa semasa pilihanraya tahun tersebut.. ramai orang Melayu bangun malam sembahyang hajat, sembahyang sunat dan lain-lain lagi. Keesokkan harinya, mereka tidak nampak apa-apa selain lambang bulan ketika hendak memangkah undi.

Itu kata orang tua-tua di kampung saya.. jika mereka menipu, maka saya pun menipu juga lah.

Dan selepas pilihanraya itu, BN terus gagal..

———————————————————————————-

Semasa PRU 11, PAS hampir kehilangan kuasa..

Saya masih ingat pada malam keputusan pengiraan undi PRU 11.. ada khabar-khabar angin BN telah memenangi pilihanraya. Maka ramailah rakyat Kelantan memenuhi perkarangan Kota Darulnaim, iaitu pusat pentadbiran kerajaan negeri Kelantan. Pelbagai cemuhan dapat didengar pada malam itu..

“Woi PAS.. berambus dari sini !”

“Keluar PAS.. dah lama kami sabar !!”

Pada tahun itu jugalah, kerajaan PAS Terengganu tewas dan rakyat Terengganu memilih BN sebagai pemimpin mereka.

Memang.. ketika itu rakyat tidak suka kepada PAS, bukan kepada Nik Aziz tetapi kepada wakil-wakil rakyat mereka. Sejak dipilih, mereka berubah wajah.. di masjid pun sudah jarang kelihatan, perut pun sudah makin boroi, rakyat pergi kerumah pun bersembunyi dalam rumah..

Anggapan rakyat Kelantan ketika itu.. pemimpin PAS pun 2×5 dengan pemimpin Umno. Kalau begitu, baik pilih BN .. sekurang-kurangnya ada juga pembangunan.

——————————————————————————-

Di Kelantan, orang-orang Melayu amat hormat kepada Tuan Guru Nik Aziz .. bukan kerana dia kaya setelah menjadi MB Kelantan, tetapi sifat kesederhanaan yang beliau miliki. Mereka kagum seorang MB Kelantan masih tinggal di teratak buruknya, dan beliau masih seperti dulu..

Masih ada masa untuk mengajar kuliah-kuliah di Masjid Pulau Melaka, iaitu masjid yang bersebelahan dengan rumahnya.

Tiada kerenah birokrasi untuk berjumpa dengannya.. wartawan bebas untuk berjumpa tanpa perlu mendapat kelulusan pengawal peribadi.. malahan beliau tiada pengawal peribadi pun.

Tiada protokol..

Anda boleh lihat rumahnya seperti rakyat kebanyakkan, tidak berpagar dan tiada pengawal keselamatan.. Senang hendak berjumpanya, carilah beliau di masjid ketika masuk waktu untuk sembahyang, lebih-lebih lagi ketika Solat Subuh .. semasa tiada aktiviti rasmi.

Malahan, para wartawan seolah-olah tidak percaya rumah MB Kelantan semacam rumah orang biasa .. dianggapnya orang menunjuk jalan cuba bergurau, ketika TG Nik Aziz muncul didepan pintu.. barulah percaya.

——————————————————————————–

Kerana itulah, TG Nik Aziz menjadi ikon politik kepada rakyat Kelantan .. ikon sebagai seorang pemerintah yang mempunyai sifat kesederhanaan, seolah-olah setaraf dengan rakyat biasa dan ketinggian akhlak dan budi-pekertinya.

Bagi rakyat Kelantan.. pemerintah mestilah mempunyai moral yang baik. Dalamnya pemahaman beliau tentang Islam, memberi mesej bahawa kedaulatan Islam tetap menjadi keutamaan dan perjuangannya.

Hal ini menjadi keutamaan kepada rakyat Kelantan, yang rata-ratanya orang Melayu dan menjadikan Islam sebagai pegangan dan kepercayaan mereka.

Itulah yang gagal ditandingi oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan BN.. rakyat Kelantan tidak melihat seorang pun tokoh UMNO yang mempunyai sifat-sifat sebegitu. Kerana itulah rakyat Kelantan tidak suka kepada Annuar Musa.. yang dilihat sombong dan korup.

Tapi Pak Lah pilih juga Annuar Musa..

Ini diburukkan lagi dengan sikap pemimpin bahagian dan cawangan UMNO, sama jugalah dengan ahli-ahli biasa.. yang sibuk diperkatakan sesama mereka ialah tender sana-sini, projek itu dan ini.. masing-masing sibuk berniaga. Malahan ketika pilihanraya tiba.. pun masih sibuk berebut projek, projek pasang benderalah.. projek tar semula jalan kampung lah.. apa-apa projek lah..

Kerana itu rakyat Kelantan tidak percaya kepada orang Umno, bagi mereka.. duit tidak penting sebab mereka boleh cari sendiri. Mereka berniaga, kerja makan gaji dengan kerajaan pun boleh pangkah PAS juga. Kerana mereka tahu, projek pembangunan yang dicanangkan oleh orang-orang Umno sekadar halwa telinga sahaja.

Orang-orang Umno mahu pembangunan sebab mahu dapat tender dan projek..

——————————————————————————–

Apabila rakyat negeri lain datang ke Kelantan.. mereka terkejut. Rumah-rumah banglo di Kelantan besar-besar.. kalau di Putrajaya, mahu harganya juta-juta. Ramai rakyat Kelantan yang pakai Mercedes dan BMW.. ramai dari mereka orang Melayu. Bangunan pun dah tinggi-tinggi dan canggih, dengan kata lain.. kuasa beli orang Kelantan sangat tinggi.

Tetapi lain pula kata media tentang Kelantan.. dicanangnya Kelantan sebagai negeri termiskin dalam Malaysia. Kerana itulah rakyat Kelantan mendengarnya dengan sinis.. kerana itu tidak benar, kerana itulah Utusan Malaysia kurang laku. Kerana rakyat Kelantan percaya BN gunakan Utusan Melayu untuk propaganda mereka.

Semasa PAS mula-mula memerintah.. orang-orang Cina dan India amat bimbang dan takut. Adakah keselamatan mereka terjamin dibawah kuasa orang Islam yang ekstrim ini?

Tetapi jangkaan mereka meleset sama sekali.. mereka tetap dengan agama mereka, tiada paksaan beragama. Mereka masih bebas pergi kuil dan gereja, tiada kuil dan gereja dirobohkan. Kedai arak masih ada (walaupun terhad).. mereka boleh makan daging babi panggang lagi.. dan di Kelantan pun ada ‘Chinatown’ juga..

Malahan mereka semakin suka.. terutamanya kontraktor Cina, tiada lagi kerenah birokrasi dan ‘orang tengah’ yang perlu dijaga poketnya. Mudah hendak berniaga.. Pendek kata, kehidupan mereka dan budaya mereka berjalan seperti biasa.. tiada halangan.

Melayu hormat orang Cina, Cina hormat pada Melayu, begitu juga orang India.. masing-masing hormat-menghormati.. semua mahu cari makan dan mahu hidup. Kerana itulah rakyat Kelantan marah kepada BN dan Umno.. mahu menjahanamkan ekonomi Malaysia dengan mengkayakan diri-sendiri dan kroni-kroninya..

Di Kelantan.. orang yang kuat mahu Umno memerintah ialah orang Umno yang mahu berniaga dengan cara mudah, mahu dapat tender dari pemimpin atasan, suka kedai judi berlesen dibuka agar boleh tikam nombor, anak-anak muda yang mahu kelab-kelab malam dan kelab karaoke dibuka (senang nak buat projek dengan cewek)..

Hakikatnya.. mereka akui hidup mereka semakin baik dan seiring dengan pembangunan. Cuma.. tiada tempat untuk memenuhi nafsu tamak dan nafsu untuk berfoya-foya.

———————————————————————————

Dan anda akan faham kenapa Mahathir mahu PAS menang di Kelantan.. lihat artikelnya disini.

Sekarang dah heboh pula ada team ‘Erdogan’ dalam PAS. Erdogan ini merujuk kepada pemimpin Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), Tayyib Erdogan, yang berjaya mengambil-alih pemerintahan Turki. Sebelum itu, terdapat satu parti Islam yang berjaya memerintah Turki tetapi digulingkan oleh tentera. AKP ini merupakan serpihan dari parti Islam tersebut.

Read the rest of this entry »