Baru-baru ini Khairy ada berdebat dengan Husam Musa di Balai Islam, Kota Bharu. Walaupun tempat itu cuma 10 kilometer dari rumah saya, tetapi sesi debat tersebut tidak menarik minat saya langsung untuk turut serta. Samada si KJ atau si Husam Musa.. dua-duanya saya tidak hiraukan sangat.  Samada mereka itu UMNO atau Pas, bukannya menjadi faktor utama utk saya turut serta. Kalau pesta buku atau ‘PC fair’, ada juga rasa minat nak jengok-jengok..

Antara yang menjadi isu setelah tamatnya sesi debat tersebut ialah isu hudud. Si Husam Musa kata Pas tetap akan teruskan.. si KJ pula cabar-mencabar tetapi terjerat dengan soalannya sendiri. Khairy mahu Hudud dilaksanakan? Kah..kah..kah..

Tapi, apa yang pasti.. isu hudud sengaja ditimbulkan agar terdapat satu modal yang boleh diguna-pakai untuk sesi pilihanraya. Satu isu mesti dicari untuk diwar-warkan, di putar-belitkan atau dihangatkan sebagai bekal perang psikologi pilihanraya.

Read the rest of this entry »

Undian KL Pos :Siapa pemenang Ketua Pemuda UMNO Disember ini?

12% Khairy Jamaluddin
79% Mukhriz Tun Mahathir
4% Dr Mohamad Khir Toyo
5% Zahidi Zainul Abidin

Kepada blogawan yang sentiasa melayari Malaysia Today.. anda tentu masih ingat “Hikayat Khairy Jamaluddin”, Bil 1-33..

Secara ringkasnya.. hikayat ini mengisahkan tentang seorang pemuda yang lebih dikenali sebagai Khairy Jamaludin atau KJ, yang menceritakan pembabitan Khairy dalam politik dan sepak-terajang politik Khairy dalam UMNO.

Khairy dihikayatkan bercita-cita besar untuk menjadi Perdana Menteri sebelum usianya mencapai umur 40 tahun..

Hikayat ini telah menjadi satu cerita yang amat dipercayai dikalangan blogawan, .. kemudian hikayat ini diceritakan semula oleh anak-anak kepada ibu-bapa dan keluarga mereka yang tidak mempunyai akses kepada internet..

Sudah tentu cerita anak-anak mereka yang berada diperantauan lebih dipercayai dari akhbar, takkan lah darah-daging mereka sendiri mahu menipu.. lebih-lebih lagi jika melihat ahli-ahli BN dikawasan mereka, yang seakan-akan sama perangainya dengan bos mereka di Kuala Lumpur.

Ini merupakan salah satu punca utama penolakkan rakyat kepada BN dalam pilihanraya umum 2008..

Pak Lah ini.. sebenarnya seorang yang berjiwa lembut dan penyayang. Malahan beliau bersikap lebih terbuka dari Dr Mahathir yang lebih bersikap suka mengongkong.. dan beliau juga dilihat agak alim berbanding menteri-menteri UMNO yang lain-lainnya.

Pilihanraya 2004 telah membuktikan bahawa Pak Lah sebenarnya diterima oleh rakyat.. tetapi kegagalannya selepas itu berpunca dari silap beliau sendiri juga, hanya kerana 2 perkara.. Pak Lah terus-menerus ditolak rakyat..

1.  Pak Lah gagal menunjukkan dirinya sebagai seorang ketua negara yang berwibawa.. dengan tabiat suka tidurnya, dan keputusan flip-flopnya.. disamping imej pemimpin lembik.

2.  Pak Lah gagal mengawal tingkah-laku anak menantunya dalam politik dan urusan kerajaan. Lebih-lebih lagi Khairy yang dilihat agak bernafsu besar dalam politik dan tamak dalam perniagaan. Lebih banyak perniagaan dapat diperolehi.. lagi besarlah modal yang ada untuk berjuang dalam politik.

Malangnya, Pak Lah turut memberi kepercayaan kepada menantunya, Khairy, untuk merencanakan strategi politik.. sudah tentu sebagai ahli politik, cantas-mencantas kroni dan proksi-proksi musuh politik satu perkara biasa.. agar dapat kuasa.

Hal ini juga berlaku dalam mana-mana parti samada DAP, PKR mahupun PAS.. tetapi ianya tidak nampak kepada rakyat, kerana fokus rakyat lebih tertumpu kepada parti yang memerintah.. keburukan mereka hanya terserlah apabila dapat memerintah. Apabila dapat memerintah.. secara automatik menjadi fokus rakyat.

Dalam politik yang mengamalkan hukum rimba.. siapa kuat, dialah yang berkuasa.. Pak Lah dilihat tidak sesuai sebagai pemimpin negara, lebih-lebih lagi menghadapi Anwar yang ganas dan buas.. pembangkang semacam ini kena dihadapi oleh pemimpin yang ganas dan buas juga..

Lembik Pak Lah bukan bermaksud dirinya bodoh.. beliau seorang cerdik, tetapi orang tidak takut kepadanya. Itulah masalahnya.. Saya teringat kepada kata-kata seorang kawan saya :

“Aku tidak takut kepada bini.. masalahnya bini yang tidak takut kepada aku..” Hal yang sama yang terpakai kepada Pak Lah sekarang..

Selagi Pak Lah terus-menerus membiarkan Khairy menjadi perencana utama politik BN.. maka semakin cepatlah masa Pak Lah untuk berundur akan tiba. Khairy telah mengundang rasa benci dari ahli BN itu sendiri dan rakyat secara keseluruhannya..

Kerana itulah, Pak Lah hanya mempunyai 3 pilihan.. samada mahu digulingkan oleh ahli BN dalam rumahnya sendiri, atau diguling oleh rakyat yang memberi kepercayaan kepada pembangkang dari luar rumahnya, atau mengubah diri-sendiri agar dapat mempertahankan rumahnya dari dalam dan luar..

Alangkah malangnya kalau nasib seorang Perdana Menteri yang digulingkan rakyat, gara-gara perangai menantunya..

Ini adalah keadaan Pak Lah yang tensen dan blurrr.. tak tahu nak buat apa lagi. Isu sumpah dah senyap, kes exco Perak pun tak jadi.. Mahathir pula nak masuk UMNO balik.. Rakyat dah minta aku berundur, tapi bisnes anak aku tak bagus lagi.. menantu aku pun tak jadi ketua pemuda lagi. Aku pun nak cari duit juga.. Jeane aku kuat jugak shopping.. mana boleh kalah sama itu bini Najib.

Ini pula keadaan Anwar yang tengah rileks, Wan Azizah pula urut belakang suami dia.. oh yeah.. aku nak release tensen, sebab dah terlepas dari kena masuk jail.. rilek dulu, lepas ni kena pikir strategi terbaru.. aku nak kelentong apa lagi yer.. Bush pun dah bagi 3 billion, kayalah aku. Mana pegi ‘jambu’ aku nii.. pandailah aku kelentong Jijah ni nanti.

Ini pula keadaan Dr Mahathir yang malu-malu kucing.. nak masuk UMNO, jadi ke tak jadi. Heh..heh.. habislah korang nanti, aku kerjakan.. Pak Lah dan Anwar kena berjaga-jaga lah selepas ni. Aku ni banyak muslihat.. orang lama katakan.

Ini kenyit mata Lim Kit Siang.. heh..heh.. taktik dah menjadi, PKR dan PAS sudah kena tipu sama aku.. 16 September nanti, aku nak suruh Anwar dan Khalid buat ladang babi kat Sepang.. biar Melayu lari dari sana. Lepas tu biar orang-orang aku tinggal kat sana.. kick sama itu Melayu.. lepas tu kick pula Anwar sama Hj Hadi.. Kah..Kah..Kah.. Malaysia aku punya. Woit Lee Kuan Yew.. Be patient my friend.

Ini gambar Najib tengah bersedih.. apa pasal rakyat masih tak percaya kat aku, sumpah sudah buat.. minta maaf pun dah buat. Camne la masa depan aku.. ada can ke aku nak jadi PM? Pak Lah kata 2010, Anwar kata 16 September ni.. Ish.. ni si Mahathir pulak nak kacau daun. Melepas lagi lah jawabnya..

Ini pula Syed Hamid Albar.. don’t worry boss !! Polis dan tentera dah stand-by anytime.. Heh.. heh.. kalau Anwar tak jadi PM, Pak Lah mesti sayang aku punya.. naik gaji la aku.. masyuk beb, masyuk..

Ini keadaan Hj Hadi yang was-was.. Anwar ni betul ke tidak nii.. Anwar tu betul ke ada ‘affair’ dengan Saiful?.. tapi Anwar tu nampak ‘lebai’ semacam jer. Ish.. tak percaya aku kat mamat ni, tapi kena ikut jugak lah.. aku benci Umno lagi dari Anwar.

Ini lah keadaan Paul Wolfowitz yang tengah gembira sekarang nih.. Kah..Kah..Kah.. Anwar, kawan baik aku dah nak jadi PM Malaysia.. bagus jugak taktik aku guna Anwar nih. Lepas ni Yahudi buleh masuk ramai-ramai kat Malaysia, Anwar mesti pinjam IMF punya nak bangunkan Malaysia. Huh.. kasi Islam lemah kat sana.. lepas tu aku boleh ambik minyak Asia Tenggara !! Kaya lah aku.. jangan bimbang Anwar.. komisen kau ada punyer..

Ini pula  orang-orang kuat UMNO.. sedih dengan masa depan yang tak menentu. Woit geng.. camner ni? Habislah kita kalau Anwar menang.. payah nak cari makan lah. Itulah aku dah kata.. baik lompat jer masuk PKR, aku dengar Anwar nak bagi 100 juta seorang..

Ini pula orang-orang kuat PKR.. tengah ‘excited’ tunggu 16 Sept nii. Kalau Anwar menang nanti.. kita enjoy sampai pagi.. aku belanja kau minum kat pub dan disco, Anwar tak marah punyer.. ini kan negara kita punya. Anwar dah bagi ‘line clear’.. ini negara adil dan saksama, hak-hak asasi kita sapa buleh kacau.. Woitt !! aku dah booking Mercz baru, barulah ada class jadi YB..

Ini lah keadaan orang-orang kuat PAS.. tunggu dan lihat. Woit geng !! camner ni? rileks.. bos kita tak bagi arahan lagi.. Kau nak join Anwar ke nak join Hj Hadi? .. rileks.. tunggu dan lihat. Aku pening lah.. bos kata kita tak boleh kawan sama Lim Kit Siang, tapi dia boleh peluk-peluk pulak si mamat tuh. Aiseh.. pening aku..

Ha.. ha.. inilah aku.. si Khairy Jamaludin. My friends called me KJ.. Itu ayah mertua dan Najib, aku dah control.. cover line baik punyer sama Tingkat 4. Passport Anwar akulah yang bagi balik.. aku mau Anwar kasi pressure sama Najib… aku dah kaya dah sekarang. Tapi Anwar ini kepala besar sikit, mau lawan balik aku yea? Don’t worry.. aku ada plan baik punya sama Anwar..

Khairy mahu kawal Petronas?

September 2, 2008

Awal bulan lepas, kami sekeluarga ‘makan angin’ kat Kedah.. bukannya kerana mahu pergi sangat, tetapi kerana terpaksa pergi. Kami mahu merisik anak perempuan orang untuk dijadikan isteri kepada adik saya.. Rumah ‘bakal’ pengantin perempuan terletak di Alor Star, jadi malam sebelumnya kami berkampung di rumah pak sedara di Pendang.

Esoknya, yang paling sibuk tentulah geng-geng perempuan.. pelbagai barangan yang perlu dibawa sebagai hantaran atau buah-tangan. Saya? .. cuma jadi driver sahaja.

Inilah salah satu budaya orang Melayu yang masih berkekalan, terutamanya di kampung-kampung. Kalau di bandar besar semacam Kuala Lumpur.. mungkin lebih selesa bersanding di hotel kot.

Kebetulannya, hari merisik tersebut awal sehari dari hari penamaan calon pilihanraya kecil Permatang Pauh .. maka ramailah orang yang bertandang ke Pulau Pinang. Banyak kereta atas jalan-raya menghala ke Permatang Pauh, tetapi kami tidak hiraukan sangat kerana ada hal lain yang perlu diselesaikan..

————————————————————————————-

Alhamdulillah.. pihak perempuan tidak meletakkan syarat yang keterlaluan, cukuplah sekadar mas kahwin sebanyak RM 3,500 dan sebentuk cincin. Belanja hantaran terpulanglah kepada pihak lelaki sebanyak mana.. setakat yang ikhlas. Setelah berbincang, maka pihak lelaki bersetuju memberi belanja sebanyak 3 ribu. Jadi, kesemuanya RM 6,500 dan sebentuk cincin..

Itulah manisnya budaya Melayu.. hormat-menghormati kepada yang tua dan mempermudahkan urusan yang baik.

Saya teringat kepada sepupu saya yang berkahwin baru-baru ini di Terengganu, yang tinggal dalam Felda. Belanja hantarannya sahaja sudah RM 8 ribu ‘serba-satu’, samalah juga halnya dengan adik perempuan kawan saya yang tinggal dalam kebun durian di Raub, Pahang.. belanja hantarannya sahaja mahu 10 ribu..

Nampak gayanya.. orang lelaki kena fikir dua kali kalau mahu kahwin dengan perempuan yang tinggal jauh di pendalaman.. mak-ayah nak jual anak ke apa?

————————————————————————————-

Berbalik di Kedah, setelah selesai urusan merisik.. saya mula lah menggatal nak pergi makan angin ke Pulau Pinang. Tapi bukannya ke Permatang Pauh.. ke Georgetown.

Disana, saya berjumpa dengan pak saudara kepada isteri adik saya, yang bekerja di Petronas Dagangan Bhd. Setelah bersalam-salaman, saya cuba mengusik beliau dengan isu kenaikan minyak baru-baru ini.

Pak saudara saya itu menjelaskan, orang Petronas sekarang bimbang dan letih dengan permainan orang politik sekarang. Baru-baru ini, jelasnya, ada staf Petronas kena pukul dalam LRT di Kuala Lumpur.. puncanya kerana terdapat sekumpulan pemuda yang bengang dengan kenalannya itu yang memakai baju Petronas.

Mereka mendakwa, orang Petronas bersekongkol dengan kerajaan untuk menaikkan harga minyak. (Mengeluh..) Saya nampak mereka mungkin pemuda-pemuda pro-PKR yang bengang. Inilah hasilnya jika emosi orang muda dipermainkan.. mereka ini tidak fikir panjang, cuma ikut hentam saja.

Tambahnya lagi.. staf Petronas bimbang kerana Khairy sekarang sudah muncul di Petronas. Khairy cuba melemahkan kuasa Tan Sri Hasan Merican dalam Petronas. Sebagai CEO, Tan Sri sudah tentulah memegang pelbagai jawatan dalam anak-anak syarikat Petronas.

Setakat ini, satu jawatan Pengerusi telah berjaya dilucutkan dan telah diganti dengan orang Khairy. Saya cuba merisik namanya, tetapi beliau enggan beritahu.. rahsia dalaman Petronas katanya. Beliau tidak sanggup mendedahkannya kerana takut kehilangan kerja. Ya tak ya juga.. Petronas gajinya mahal.

Menurutnya lagi, Khairy sedang berusaha untuk mengaut seberapa banyak jawatan Pengerusi dalam anak-anak syarikat Petronas.. dan jawatan-jawatan ini akan diserahkan kepada proksi-proksinya. Tan Sri Hasan sekarang sudah pening kepala kerana Petronas sekarang sudah ada campur-tangan dari orang politik. Hendak dibantah tidak boleh, kerana Petronas adalah GLC (Government-Link Company) .. yang mana kerajaan sebagai pemegang saham majoriti.

Orang Petronas bimbang kes Pertamina, iaitu syarikat minyak hasil kongsi Petronas-Indonesia akan berulang.. sebelum itu, Pertamina mula menampakkan kejayaan hasil kendalian 100% bawah Petronas. Tetapi setelah ada campur-tangan kerajaan (orang politik), Pertamina mula mencatatkan kerugian demi kerugian. Sekarang, isu Pertamina senyap begitu sahaja..

Inilah yang dibimbangkan oleh staf Petronas sekarang, mungkin selepas ini gaji dan elaun tidak semewah sekarang.. mahu tidaknya, hasil Petronas disalurkan ke lain.

————————————————————————————

Kenyataan ini memang tidak bercanggah dengan pak saudara saya yang berjawatan eksekutif di KLCC dan adik ipar saya di Kertih, Terengganu. Mereka tahu campur-tangan orang politik dalam Petronas, semuanya ada direkodkan.. tetapi terpaksa mengunci mulut jika mahu terus dikekalkan dalam Petronas.

Menurut mereka, hampir 80% staf Petronas menyokong Anwar-PAS.. Mereka tidak menyokong PKR. Mereka juga tidak mahu kepada Anwar juga sebenarnya.. sebab Anwar juga ada ‘track-record’ yang tidak baik dengan Petronas.

Tetapi, mereka terpaksa menyokong Anwar sekarang kerana Khairy sudah dilihat keterlaluan.. Soal Anwar meliwat atau tidak, itu kena fikir kemudian.. BN sudah makin mengarut, kata mereka. Rata-rata dari mereka (staf Petronas) juga menolak Anwar kerana dasar luarnya dengan AS. Tetapi apakah pilihan yang mereka ada selain Anwar?

Saya terbaca artikel Susan Loone dalam blognya, menurutnya Khairy ada menyatakan 10 sebab@persoalan kenapa kewibawaan Anwar Ibrahim boleh dipersoalkan dan diragui. Rata-rata wartawan dalam majlis itu tersebut, mengatakan hujah Khairy agak meyakinkan.. Berikut dinyatakan hujah-hujah tersebut (dalam BI)..

————————————————————————————–

(1)  He is an hypocrite of the highest order. His character is questionable. Compare him with Arif Shah (BN P44 candidate): one is serviced centred, the other (Anwar) is greedy for power.

(2)  About the Selangor MB Khalid Ibrahim’s controversial statement proposing that UITM open 10percent of its doors to non-Muslims: KJ said Anwar himself had said years ago that the Bumiputera Policy for UITM stays. “The press cutting is here in my pocket,” he added, although he did not reveal it.

(3)  BN, a corrupt party? Who was caught for corruption by the Anti Corruption Agency a few days ago? It was two PKR officers from Perak.

(4)  Penang Kampung Jawa – racial conflict between Malays and Indians years ago when Anwar was the deputy prime minister. Anwar had said during the height of the crisis that “If they (Indians) do not bow to our demands (Malays), we will not hear the temples bells ring again in Malaysia”. (This statement was heard by PKR ex-deputy president and academic Dr Chandra Muzaffar).

(5)  He will sell Malaysia to the USA. KJ claims that he had heard from ‘reliable sources’ that once Anwar becomes PM, Malaysia will sign the Free Trade Agreement with USA. “This will hurt our farmers and industries”. He will also allow the American navy to set up base in Sabah.

Read the rest of this entry »

Khairy mahu Anwar terkubur

August 22, 2008

Rakyat masih ingat aksi samseng Khairy pada pilihanraya Ijok pada tahun 2007, kali ini dia kembali lagi di Permatang Pauh dengan lebih profesional. Tapi kata-kata ‘ala samseng’ tu masih ada.. Biasalah, darah muda.

Naib Ketua Pemuda UMNO itu berkata, Permatang Pauh adalah medan terbaik untuk ‘menguburkan’ karier politik Penasihat PKR, Anwar Ibrahim. Beliau yakin BN akan menang dan memacak ‘nisan politik’ kepada Anwar.

Kesian pada Anwar.. BN nampaknya ‘all-out’ dalam piliharaya kali ini, BN Sabah dan parti komponennya pun turut serta. PAS dan DAP pula menolong Anwar seolah-olah ‘melepas batuk di tangga’.

Kata-kata ‘ala samseng’ semacam inilah yang membuatkan rakyat melihat BN sebagai bongkak dan angkuh. Boleh lihat artikel Harakah Daily kat –sini