Dalam laman web Malaysia, terdapat satu laporan berita yang menyebut bahawa Lim Guan Eng menasihatkan kepada Anwar Ibrahim agar memastikan pemimpin-pemimpin dalam PKR agar lebih berdisplin agar imej Pakatan Rakyat tidak tercalar..

Maksudnya :

” Anwar.. tolong nasihat sikit pemimpin2 Pas agar tidak gelojoh dan tidak ekstrim sangat, takut2 penyokong Dap (orang Cina) lari dari PKR. Kamu (Anwar) orang Melayu-Islam sama macam mereka.. elok kamu sajalah bagi nasihat, aku tak boleh.. aku cepat naik naik angin dengan Pas sejak dari dulu lagi”

*******************************************************************

Dalam satu laporan yang lain..

“Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung penerbitan akhbar mingguan Kristian Herald edisi Bahasa Malaysia sebagai “hadiah terburuk” tahun ini kepada penganut agama itu, kata ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok-Kok..”

Sudah terang lagi bersuluh.. kaum Cina yang agak ultra dan suka anti Melayu kebanyakkannya menganut Kristian. Kaum Cina yang menganut Buddha dan lain2 ajaran agak neutral dan tidak ekstrim. (Teresa ini Kristian juga barangkali??)

Maaflah.. penganut Kristian sejak dari dulu agak skeptik dan was-was kepada penganut Islam. Maklum sajalah.. imej Islam telah dimomokkan dengan imej negatif dan gereja2 di Vatican City selalu membuat perancangan untuk mengembangkan ajaran Kristian ke seluruh dunia dari masa ke semasa.

Mana mereka tidak marah jika ‘jalan-jalan dakwah’ mereka cuba disekat dan disabotaj?

Advertisements

Tiga malam yang lalu.. saya bersembang dengan rakan saya yang agak neutral pegangan politiknya. Rakannya yang bercermin mata tersenyum menyambut kehadiran saya seraya menghulurkan tangannya untuk bersalaman.

Selepas bertanya khabar tentang diri masing-masing.. saya mencuit beliau dengan isu politik, sudah pasti saya akan membuat provokasi dengan isu Anwar Ibrahim. Hasilnya sudah saya jangka.. mereka melenting marah.

Rakan sahabat saya itu terus mencebik saya.. tak usahlah bersusah-payah untuk memikirkan hal politik, orang di atas sana lebih cerdik dari kamu. Saya tersenyum sahaja sambil mencelah..

Read the rest of this entry »

Akhirnya Teresa mengaku dia ada menyebut makanan yang diberi kepadanya seperti makanan anjing, itupun setelah terperangkap dengan rakaman video dan tersebar luas dalam youtube.com.. tapi si minah kepoh ni masih nak tunjuk lagak dan besar kepala, malahan mencabar Utusan agar menyaman dirinya kalau berani.

Saya mendapat tahu bahawa UMNO Seputeh telah membuat laporan polis terhadapnya semalam.

Teresa ini memang angkuh.. kalau betul dah tersalah cakap, minta maaflah melalui media.. nak malu apa? Tapi masih nak menyalahkan kerajaan dan orang lain. Saya berharap sangat-sangat agar pihak tahanan ISA dan Utusan dapat menyaman balik si minah kepoh ini kerana telah memalukan intergriti akhbar dan pihak penjara.

Teresa Kok berkokok lagi (2)..

September 23, 2008

Dalam Buletin Utama TV3 dan mStar, Teresa Kok menafikan kenyataannya yang mengatakan makanan yang diberi kepadanya seperti makanan anjing.. malahan beliau berkata wartawan Utusan cuba memutar-belitkan kenyataannya.

Selanjutnya, beliau berkata.. dia hanya mengatakan makanan tersebut ‘baik sedikit’ dari makanan anjing.

Bagaimana pula dengan temuramah berikut sejurus selepas dia dibebaskan? Cuba dengar elok-elok ayat dari mulut Teresa pada minit ke 3.54..

Bukankah Teresa mengatakan perkataan.. food served ‘similar’ to dog’s food? Bukankah perkataan tersebut jika dialih-bahasakan ke Bahasa Malaysia bermaksud sama @ bersamaan ? Adakah maksud ‘bersamaan’/’similar’ itu sama dengan maksud ‘baik sedikit’?

Ayat yang paling baik untuk Teresa.. YOU REALLY SUCK ! TERESA..

Terdapat dua penipuan yang utama oleh Teresa..

1.  Menafikan pernyataan bahawa dia menyamakan makanan dalam tahanan, yang dihidang kepadanya, sama seperti makanan anjing.

2.  Mendakwa diberi nasi bersama telur, mentimun dan sedikit kuah.. padahal hari ini beliau juga mendedahka yang beliau juga diberi lauk ayam, ikan kembung dan sayur-sayuran.

Kenapa mahu menipu Teresa? Nampak sangat anda cuba membuat provokasi agar rakyat marah kepada kerajaan sekarang, ..anda mahu rakyat lihat kerajaan sekarang buat zalim pada banduan.

Kenapa nak cakap berbelit-belit Teresa woii.. mahu ‘telur’ yang best kah? Kalau nak.. Lim Kit Siang boleh bagi, kalau nak yang power lagi.. mintak aje dengan Karpal Singh.

Teresa berhasrat untuk memanjangkan kes penahanannya ke mahkamah dan membuat saman kepada Utusan, saya berharap agar pihak berkenaan dan kerajaan dapat menyaman kembali Teresa ini.. atas dakwaan cuba menghina pihak penjara dan kebebasan media melaporkan berita. Ambil saja klip video diatas sebagai bukti..

Teresa Kok berkokok lagi..

September 20, 2008

YOU SUCK ! TERESA..

Petang tadi, Teresa Kok telah dibebaskan dari ISA. [Malaysiakini] melaporkan, Teresa Kok dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hari ini selepas disiasat selama seminggu. Beliau dibebaskan di balai polis Jalan Travers, Kuala Lumpur jam 1 petang.

Teresa ditahan untuk siasatan berhubung 3 tuduhan : (1) melarang laungan azan di dua masjid, (2) mempersoalkan peruntukan untuk Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) patut digunakan untuk agama-agama lain dan (3) membantah penggunaan tulisan jawi pada papan tanda.

Dalam Buletin Utama TV3, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan kerana didakwa menahannya secara tidak sah, di samping itu beliau juga mendakwa makanan yang disediakan kepadanya seperti ‘makanan anjing’..

Dalam artikel [Malaysiakini]..”Saya menafikan dua tuduhan pertama itu,”

1.  Secara keseluruhannya.. saya sememangnya tidak bersetuju dengan penahanan secara tergesa-gesa ke atas Teresa Kok. Saya rasa beliau wajar disiasat dan disabitkan kesalahan melalui proses biasa perundangan melalui mahkamah sivil bukannya ISA.

2.  Memandangkan Teresa bukannya penganut Islam.. perundangan mahkamah syariah tidak meliputi dirinya walaupun terdapat laporan dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

3.  Tetapi yang amat dikesali ialah sikap dirinya selepas dibebaskan.. beliau mendedahkan seolah-olah dirinya menjadi mangsa yang teraniaya dan diperlakukan seperti anjing, walaupun bapanya mengucapkan terima kasih kepada polis yang melayan anaknya dengan baik semasa dalam tahanan..

4.  Nampaknya Teresa ini seorang yang ego dan besar kepala.. biarlah mahkamah yang menentukan kesalahan dirinya terhadap ketiga-tiga isu yang berkaitan, sekiranya kerajaan patut membayar ganti-rugi.. kerajaan kena terimalah.

5.  Memandangkan dia tidak menafikan tuduhan ke 3.. sekiranya dia didapati bersalah oleh mahkamah, sumbatlah kembali beliau dalam penjara.. dalam penjara, tak payah haraplah nak makan ‘chicken chop’ atau ‘BBQ Pork’ lagi. Terimalah hakikat..

8 HARI LAGI..

Adakah 16 September ini Malaysia akan bertukar kerajaan? Inilah harapan rakyat secara keseluruhannya.. sekiranya terjadi, PAS akan ditendang keluar dari Pakatan Rakyat akhirnya !!

Dalam parti PAS itu sendiri.. sudah terdapat percanggahan pendapat sesama mereka. Ada yang meyakini Anwar 200% .. ada yang meragui Anwar .. ada yang serah bulat-bulat kepada kepimpinan tertinggi PAS untuk menentukannya.

Secara keseluruhannya, PAS bersatu bersama-sama Pakatan Rakyat dengan satu agenda rasmi.. MENUMBANGKAN UMNO DAN BN. Secara keseluruhannya, PAS menyokong Anwar agar tidak dianggap oleh pengkhianat Pakatan Rakyat. PAS mahu dilihat sebagai RAKAN YANG TIDAK MENGKHIANAT.

Walaupun begitu.. masih ramai ahli parti PAS yang tidak bersetuju dan ragu-ragu dengan objektif Pakatan Rakyat apabila memerintah negara.

Walaupun berbeza pendapat.. ahli-ahli PAS tetap bersatu dibawah satu bendera, memperjuangkan KETUANAN ISLAM di Malaysia. Bagi PAS.. adalah tidak adil untuk menjatuhkan hukuman kepada Anwar tanpa bukti-bukti yang sahih, apatah lagi tuduhan tersebut datangnya dari seteru rasmi mereka, BN.

PAS tidak mampu untuk menumbangkan BN secara bersendirian..

Dengan kata lain, PAS memerlukan Anwar untuk menjayakan cita-citanya DENGAN BERSYARAT .. Islam tidak sekali-kali diabaikan.

PAS memerlukan Anwar untuk meraih undi popular dari bukan Melayu disamping menaikkan imej parti dikacamata bukan Islam, agar mereka tidak dilihat sebagai parti yang ekstrim. Mereka mesti setia dengan Anwar..

Hakikatnya, PAS hanya beban kepada Anwar Ibrahim !

1.  Apakah Anwar tidak mencurigai Hj Hadi dan segolongan ahli PAS yang radikal? Mereka-mereka ini tidak boleh berkompromi sekiranya Islam dipinggirkan..

2.  Adakah PAS boleh berkompromi sekiranya Pakatan Rakyat bersedia menimbangkan keputusan pemerintahan kerajaan baru untuk menjalinkan kerjasama diplomatik dengan Israel dan Amerika? Sejarah membuktikan.. rakyat Melayu sangat anti kepada Israel dan Yahudi..

3.  Adakah PAS boleh berdiam diri sekiranya kebebasan melampau seperti melayu bertukar agama, pengiktirafan kepada golongan gay dan lesbian, dibenarkan atas prinsip kebebasan individu, hak-hak asasi dan atas tiket pemikiran liberalisme..

4.  Adakah PAS boleh berdiam diri sekiranya Islam dilucutkan dari menjadi agama rasmi Malaysia?..

5.  Adakah PAS boleh berdiam diri sekiranya bilangan Menteri dan Exco bukan Islam mempunyai 2/3 majoriti dalam kerajaan baru itu nanti?..

Kepada DAP.. soal Islam bukanlah satu hal utama, mereka lebih mementingkan keadilan sosial. Yahudi dan Israel hendak masuk pun tidak kisah.. asalkan Malaysia ini tidak dijajah oleh kuasa asing. Penjajahan bermakna tiada kebebasan untuk cari makan.

Sebelum Anwar menjadi YB.. PAS diperlukan untuk mengaut seberapa ramai Melayu yang anti-UMNO. PAS relevan kepada Anwar untuk menjamin sokongan Melayu kepadanya. Hal yang sama juga terpakai kepada DAP..

Apabila Anwar sudah kembali dalam pentas politik.. sasaran utama Anwar ialah bekas-bekas penyokongnya dalam UMNO satu ketika dulu. Mereka ini penyokong setia Anwar dalam kerajaan dalam krisis Anwar-Mahathir. Anwar sedar mereka ini tidak akan melompat kepadanya semata-mata kerana setia, kecuali Anwar memastikan lompatan mereka akan berbaloi.. Sebagai bekas ahli keluarga UMNO, Anwar cukup-cukup maklum akan tabiat dan perangai orang-orang Umno.

Kerana itulah.. Anwar memainkan gendang di Sabah dan Sarawak agar segala perhatian BN akan tertumpu kesana.. dan membiarkan YB-YB di semenanjung bergerak bebas tanpa tumpuan khusus dari SB-SB  politik untuk rundingan berahsia. Anwar mahu memancing ‘ikan-ikan besar’ dalam BN Semenanjung bukannya BN Sabah dan Sarawak.

Sasaran utama Anwar ialah YB-YB Umno yang bukan pro-Abdullah atau pro-Najib, YB-YB Pemuda MCA  dan MIC dan sebilangan besar YB-YB dalam Gerakan. Koordinasi masa dan kesepakatan tindakan mesti diatur secara teliti agar penghijrahan dapat berlaku dengan serentak bukannya secara beransur-ansur.

YB-YB Sabah dan Sarawak yang mahu melompat hanya dianggap bonus tambahan..

YB-YB Umno ini penting sebagai menjamin pengaruh Melayu akan berpihak kepadanya, dan sebagai pengimbang kepada pengaruh Melayu yang ditawarkan oleh PAS. Dengan merebut Melayu dalam Umno.. disamping Melayu yang sedia ada dalam PKR.. dan sebilangan Melayu yang terpesona dengan Islam liberal, secara automatik.. bilangan Melayu-Islam yang radikal dalam PAS akan terpinggir dengan sendirinya.

Ketika itu suara Melayu dalam PAS akan dipandang sepi dan kepimpinan bersama ulama hanya tinggal slogan sahaja.. tidak kuat seperti sebelumnya. Sebarang bantahan dari ultra-PAS dianggap pemikiran yang kolot dan sempit.. akhirnya PAS keluar dari Pakatan Rakyat sebagai tanda protes. Tetapi.. tindakan itu sudah terlambat sebenarnya..

Habis madu, sepah dibuang.. Setia kepada kekasih tetapi kekasih sendiri mencari jantan lain. Maaflah orang-orang PAS.. ini realiti.

Sebelum menulis artikel ini selanjutnya .. saya memohon maaf kepada kawan-kawan blogger saya yang bukan Melayu, yang bukan Islam. Saya tiada niat untuk membuat provokasi atau fitnah .. sekadar bercerita realiti yang berlegar disekeliling kita.

Polemik isu perkauman ini sebenarnya satu isu yang sangat merbahaya, dan amat sensitif kepada rakyat Malaysia. Tetapi kita harus berterus-terang untuk mencari titik persamaan sesama kita.

————————————————————————————

Merujuk kepada pernyataan Datuk Ahmad Ismail .. yang mengatakan orang Cina dan India sebagai ‘pendatang’ ada betul dan salahnya.

Dari segi sejarah.. kenyataan itu memang betul. Orang Cina dibawa masuk oleh British untuk memajukan ekonomi kerana orang Cina terkenal dengan sikap rajinnya dan pandai berniaga. Orang India pula dibawa masuk oleh British untuk bekerja di estet-estet kepunyaan British.

Atas dasar hormat kepada Raja-Raja Melayu, orang-orang Melayu diberikan kuasa untuk mentadbir kerajaan.. bukan semua Melayu, ..hanya orang Melayu yang berpendidikan Barat dan pada waktu itu, golongan bangsawan yang banyak menghantar anak-anaknya belajar di luar negara.

Orang Melayu yang ultra-Islam seperti Dr Burhanudin, Tuk Janggut, Hj Boestaman tidak diiktiraf oleh British kerana mereka berpendidikan Islam dari Asia Barat.

Dan orang British amat anti kepada Islam hasil Perang Salib Kristian-Islam..

Ini fakta sejarah.. Kerana itulah, adanya Artikel 153 dan Artikel 160 dalam Perlembagaan Malaysia, yang diperkenalkan oleh Suruhanjaya Reid.

Pada masa ini, keadaan sudah berubah.. sekiranya pernyataan Datuk Ahmad Ismail merujuk kepada masa kini, kenyataan itu adalah silap sama sekali dan tidak boleh diterima. Orang Cina sudah beranak-pinak disini, mati disini malahan kubur-kubur Cina pun sudah banyak.

——————————————————————————-

Bagaimanapun.. kerajaan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) setelah berlakunya tragedi 13 Mei 1969. Hasil tidak puas hati orang Melayu keatas penguasaan ekonomi secara total terhadap bumi Malaysia dan kebimbangan orang Cina terhadap minat Melayu untuk menceroboh bidang perniagaan mereka.

Sekarang, sudah ramai orang Cina dan India yang sudah pandai dan berpendidikan tinggi. Tetapi sekitar tahun 60 an- 80 an, kurang orang Cina dan India yang mahu bekerja dalam sektor awam kerana gaji yang rendah. Mereka lebih berminat kepada jawatan yang mempunyai pulangan yang tinggi ataupun berniaga.

Apabila mereka semakin kaya dan mampu .. anak-anak dihantar belajar ke luar negara dan pulang ke Malaysia dengan pendidikan luar-negara, manakala orang Cina kelas menengah dan bawahan akan menghantar anak-anaknya belajar dalam negara dengan pengkhususan kepada bidang profesional ataupun bidang keusahawanan, untuk menyambung perniagaan keluarga.

Ini berbeza dengan orang Melayu ketika itu yang bekerja disektor awam yang berpendapatan kecil dan selebihnya ‘kerja kampung’ sebagai petani dan nelayan. Hasilnya, majoriti mereka hanya berpendidikan dalam negara dan ada yang belajar sekerat jalan sahaja.

Tetapi sekarang, sudah ramai Melayu yang mampu dan kaya .. mereka juga mengambil keputusan yang sama dengan menghantar anak-anak mereka belajar ‘overseas’. Belajar dalam negara takde class.. termasuklah anak-beranak ahli politik UMNO, DAP, PKR dan PAS juga.

———————————————————————————-

1.  Kenapa sekarang orang Cina dan India baru mahu bekerja dalam sektor awam? Padahal mereka menolaknya satu ketika dulu.. kenapa sekarang? Apabila gaji prebet polis sudah lebih tinggi dari gaji eksekutif pemasaran syarikat swasta, apabila gaji guru lebih tinggi dari pendapatan bulan orang berniaga.

2.  Kenapa hak-hak peniaga Melayu dinafikan untuk mendapatkan harga kos bahan mentah yang setanding dengan peniaga Cina.. terutamanya dalam indusri pembinaan seperti kedai hardware, bekalan besi dan sebagainya. Kenapa perlu ada dua harga yang berbeza untuk Melayu dan Cina?

3.  Kenapa hak-hak graduan Melayu dinafikan untuk bekerja di syarikat-syarikat Cina? Kebanyakkannya ditolah kerana tidak boleh bertutur dalam Bahasa Mandarin.. kalaulah ini negara BANGSA MALAYSIA, maka bahasa Malaysia dan Inggeris sudah cukup memadai. Ini bukan Negara China, dimana rakyatnya tidak tahu Bahasa Malaysia.

4.  Kenapa eksekutif-eksekutif Cina disyarikat multi-nasional cuba memonopoli jawatan eksekutif kepada kaumnya sahaja? Kenapa mahu menafikan hak-hak eksekutif Melayu? .. Anda boleh tanya sendiri realiti sebenar pekerja-pekerja sektor swasta.

5.  Kenapa orang ultra-Cina suka menghantar anak-anaknya ke Sekolah Kebangsaan Cina, bukannya sekolah biasa? Malahan ada yang menolak bulat-bulat idea ‘Sekolah Wawasan’ dengan alasan ianya akan menghakiskan budaya kecinaan kepada anak-anaknya. Dimanakah semangat Malaysian-Malaysia seperti yang dilaung-laungkan oleh DAP?

6.  Kenapa isu azan mahu disentuh DAP? Azan adalah keutamaan kepada orang Islam.. Orang Melayu pun tidak kisah jika kaum lain mahu membuat upacara keagamaan dikuil masing-masing. Orang India boleh memecah kelapa di Batu Caves, orang Cina boleh membakar wang untuk simati ditepi jalan dan bermain mercun untuk menghalau kuasa jahat.

7.   Dan banyak lagi realiti kehidupan antara kaum yang tersirat..

Jadi, kenapa di atas satu-dua perkara.. orang Cina terus melenting didalam mempertahankan hak-hak mereka? Padahal Melayu juga menuntut hak-haknya.. adakah salah Melayu mahu mempertahankan hak-haknya? Adakah Melayu tiada haknya di bumi Malaysia?..

———————————————————————————–

Sememangnya.. Melayu mengalami ‘krisis identiti’. Apabila sudah berjaya dan berpendidikan tinggi, mereka juga yang memandang rendah kepada bangsa sendiri. Mereka tidak suka bercakap bahasa Melayu lagi.. lebih suka ‘speaking’.. bahasa Melayu ‘low-class’..

Orang-orang Melayu yang alim pula.. tidak mahu bergaul dengan melayu yang lalai dan jahil. Oh.. mereka itu sesat, kita orang alim.. Ahh, mereka itu tidak pandai hukum fekah dan tauhid, mana boleh kita pakai buah-fikiran orang seperti itu.

Melayu juga yang suka memperlekehkan Melayu.. aku belajar ‘oversea’, kau belajar di UiTM sahaja. Aku lebih suka dengar lagu rock Metallica.. ‘advance’ lagi dari lagu rock Spring.

Bukannya mahu dibantu orang yang sebangsanya.. bukan mahu dipimpin orang yang sebangsanya.. malahan berkawan dengan kaum lain yang boleh ‘speaking’ dianggap satu kebanggaan.

Inilah pengkhianat bangsa sebenarnya.. dan pengkhianat bangsa ini ada dalam UMNO, PKR dan juga PAS.

Jangan salahkan orang lain kalau bangsa lain memandang Melayu kolot dan ketinggalan.. kerana Melayu tidak mahu menolong bangsanya sendiri.

Salah Melayu juga kerana tidak memahami Islam sepenuhnya, oleh itu marilah kita menimba ilmu dunia dan akhirat berpandukan Islam. Agama yang tidak memandang kepada keturunan, warna kulit dan darjat.. agama yang mementingkan keadilan sosial.

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.