Maksud nasihat Guan Eng kepada Anwar..

January 3, 2009

Dalam laman web Malaysia, terdapat satu laporan berita yang menyebut bahawa Lim Guan Eng menasihatkan kepada Anwar Ibrahim agar memastikan pemimpin-pemimpin dalam PKR agar lebih berdisplin agar imej Pakatan Rakyat tidak tercalar..

Maksudnya :

” Anwar.. tolong nasihat sikit pemimpin2 Pas agar tidak gelojoh dan tidak ekstrim sangat, takut2 penyokong Dap (orang Cina) lari dari PKR. Kamu (Anwar) orang Melayu-Islam sama macam mereka.. elok kamu sajalah bagi nasihat, aku tak boleh.. aku cepat naik naik angin dengan Pas sejak dari dulu lagi”

*******************************************************************

Dalam satu laporan yang lain..

“Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung penerbitan akhbar mingguan Kristian Herald edisi Bahasa Malaysia sebagai “hadiah terburuk” tahun ini kepada penganut agama itu, kata ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok-Kok..”

Sudah terang lagi bersuluh.. kaum Cina yang agak ultra dan suka anti Melayu kebanyakkannya menganut Kristian. Kaum Cina yang menganut Buddha dan lain2 ajaran agak neutral dan tidak ekstrim. (Teresa ini Kristian juga barangkali??)

Maaflah.. penganut Kristian sejak dari dulu agak skeptik dan was-was kepada penganut Islam. Maklum sajalah.. imej Islam telah dimomokkan dengan imej negatif dan gereja2 di Vatican City selalu membuat perancangan untuk mengembangkan ajaran Kristian ke seluruh dunia dari masa ke semasa.

Mana mereka tidak marah jika ‘jalan-jalan dakwah’ mereka cuba disekat dan disabotaj?

10 Responses to “Maksud nasihat Guan Eng kepada Anwar..”

  1. Rocco Says:

    Cina banyak yg baik. Yg jahatnya bukan yg Kristian, tapi yg beragenda Singapor..tuhan mereka Lee KY.

    Kat Johor banyak Cina2 tua yg tak suka depa, dulu sombong, muka berong, cakap tinggi melambog.

    Cina asal/dulu2 masa Cheng Ho ok. Yg duduk kt pulau tu orang2 tak ada tamadun, akal pendek & kiasu. Bila tak dapat projek, mulalah kacau Melayu & Islam.

    (depa fikir-US/Israel akan sokong depa–pirah, no more..your task finish)

  2. aberamly Says:

    rocco… u ada minda baik punya.

    cekka… kalau kristian hebat apasal mau takut sama islam?

    biarlah ada kebebasan beragama. islam tak paksa…bagimu agamamu, bagiku agamaku….islam suruh amat toleransi dan jaga hati agama lain… itu nabi muhamad suruh…sebab tu islam tak hina nabi musa, nabi isa dll. tapi nabi muhamad sentiasa dihina dan diumpat keji oleh penganut agama lain? nampakkan agama tu tak ikhlas dan benar ajarannya? fikirkan lah….

    knapa nak berebut allah? allah hak islam. takkan nama tuhan pun boleh tukar? kristian melayu = allah, kristian india=? kristian cina nama apa pulak? allah juga kah?

    kekadang benda yang palsu… nampak tak brapa strong dan power bila berhujah… betul tak?

  3. cekka Says:

    Salam sdr Rocco,
    Saya bersetuju dgn saudara bahawa terdapat ramai Cina yg berhati mulia dan baik.. malahan ramai kawan2 Cina saya lebih baik perangainya dari sesetengah Melayu yg saya kenali.

    Ye.. Cina DAP inilah yg jadi ‘duri dalam daging’ kepada masyarakat Cina Malaysia yg suka mengapi-apikan sentimen perkauman dan menuduh Melayu pula yg bersikap racist, padahal merekalah yang jadi ‘bapak racist’.

    *****
    Salam Abe Ramly,

    Saya sebenarnya tidak gemar utk membandingkan agama mana yg lebih baik, kerana itu hak masing2. Apa yg saya harapkan agar sesetengah Melayu-Islam tidak menghina kepercayaan orang lain dan penganut agama lain2 juga sepatutnya menghormati kepercayaan Muslim.

  4. Piggy Singh Says:

    Salam Cekka,

    Sekarang ni bloggers pro PAKATAN tak boleh ditegur. Kalau kita tegur kelemahan PAKATAN, dia kata kita mempunyai metaliti kelas tiga. Dia orang je yang berfikiran global, kelas satu namanya.

    Percaya atau tidak blogger yang tidak berpihak kepada mana-mana mempunyai lebih kredibiliti, most of the time kita hentam both sides.

    Wassalam.

  5. manifestogwl Says:

    pakatan rakyat masih lagi tidak stabil. jelas sehingga kini pakatan mereka hanyalah demi pilihan raya dan bukan demi malaysia. mungkin juga demi datuk seri anwar ibrahim. politik sebegini bahaya untuk malaysia yang mengutamakan masyarakat majmuk yang berbilang bangsa dan agama.

    Isu penerbitan majalah kristian dalam bahasa malaysia memang menimbulkan syak wasangka. kitabkitab kristian dahulu bukannya dalam bahasa malaysia.mengapa sekarang ada laporan bahawa “Ramai penganut Kristian dapat memantapkan kepercayaan mereka melalui Bahasa Malaysia dan selama ini beribadat dengan bahasa kebangsaan”. Alasan teresa kok kurang munasabah.

    http://manifestogwl.blogspot.com/2009/01/dilema-agama-dan-bahasa.html

  6. Merrybj Says:

    Mengapa mereka sibuk sangat nak menggunakan bahasa Malaysia , sedangkan bangsa Cina yang fasih berbahasa Malaysia , kalau berjumpa dengan mereka mereka tetap menggunakan bahasa Mereka .
    sEBENARNYA tujuan , kitab kitab kristian tu guna Bahasa Malaysia adalah untuk mempengaruhi Bangsa Melayu yang cukup faham berbahasa Melayu dan kini ramai dah abaikan agama ….
    Memanglah Guan Eng boleh nasihatkan DSAI kerana , DSAI adalah rakyat di negeri pemerentahan Guan Eng , rakyat mesti dengar kata pemerentah .
    Baru , memerentah satu Negeri kecil dah beri arahan kepada si Melayu DSAI , kalau perentah seluruh Negara , dia akan perentahkan ” Hai Melayu , pindahlah , kerana Melayu bermaksud imigrasi …..

  7. Mr.KETAM Says:

    aku hairan kenapa teresa kok sekarang nak mertabatkan BAHASA MELAYU ?? Kenapa tak suruh je Herald tu keluarkan dalam BAHASA CINA?? Teresa kan tak suka BAHASA MELAYU

  8. cekka Says:

    Salam P_Singh,
    Apa yg boleh kita nak kata lagi kpd blogger2 yg taksub ini.. orang mabuk berkasih katakan, kentut pun disangka perfume.

    *****
    Salam Manifestogwl;
    Salam Merrybj;
    Salam Mr Ketam;

    Pakatan Rakyat sebenarnya amat rapuh tetapi kelihatan kuat kerana motif mereka sama.. utk menjatuhkan BN. Jika mereka berkuasa kelak, anda boleh lihat percakaran sesama mereka nanti. Yang nyata.. Pas akan membawa diri kerna merajuk.

    Dulu Teresa Kok kata Bahasa Melayu tak difahami oleh pelancong maka habis signboard ditukar dalam bahasa Cina. Sekarang The Herald pula yg nak dialih-bahasakan kedalam Bahasa Melayu.. Tidakkah pelik namanya tu?

    Mestilah ada udang sebalik batu.. samada dia ini penganut Kristian ataupun mahu memenangi hati2 pengundi yg beragama Kristian.

  9. zaim UUM Says:

    Assalamualaikum..

    Adilkah bila kita menyuarakan hak Islam dan Melayu kita dianggap rasist? Bagaimana dengan mereka yang sentiasa melenting apabila kita menyentuh tentang hak mereka..Salahkah kita menjalankan tanggungjawab kita?Apa yang perlu kita lakukan? BERSATU!!!!!!!

  10. Anonymous Says:

    Happy New Year Chekka 2012.
    rajraman


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: