Berhala tahu apa? ..yang buat berhala itu masalah

October 8, 2008

Rasa terpanggil pula nak bercerita tentang patung Anwar di Batu Caves.. patung atau lukisan yang setinggi 40 kaki itu dibuat dengan kos RM 5 ribu hasil sumbangan individu yang menyanjungi kewibawaan Anwar sebagai pemimpin PKR.

Pada pendapat saya.. ianya bukan patung tapi lukisan berskala besar. Patung biasanya berbentuk 3D atau dalam bentuk arca. Lukisan tersebut tiada beza dengan poster pemimpin-pemimpin atau poster raja di kain rentang atau billboard di tepi lebuhraya yang kita lalui setiap hari. Cuma saiznya yang membuatkan ia agak luar biasa..

Pada saya, tidak salah sekiranya kita meminati seseorang.. meminati Anwar tiada bezanya dengan meminati Christiano Ronaldo atau David Beckham, tiada bezanya dengan meminati Imam Syiah Iran atau Nik Aziz, tiada bezanya dengan meminati Erra Fazira atau Britney Spears.. tetapi kalau menzahirkan minat kita secara berlebih-lebihan, kita sememangnya bermasalah.

Mungkin niat asal lukisan itu didirikan sebagai tanda sokongan kepada Anwar, bukannya untuk dipuja. Tetapi sekiranya kita membuatnya secara berlebih-lebihan, ianya sudah lari dari niat asal.. dari minat kepada penyanjungan yang berlebihan, niat untuk menyokong sudah bertukar kepada niat untuk membodek. Memang ada niat hendak bodek kerana yang meluluskan projek itu pun Adun Batu Caves, YB dari PKR.

Hal yang sama juga terjadi kepada pemimpin-pemimpin politik dari UMNO.. bodek punya pasal, habis jalan dipacak poster Pak Lah dan Najib.. paling tidak YB kawasan masing-masing. Kerana hormatkan Raja secara keterlaluan.. habis gambar Sultan dipacak dan menghiasi dada-dada akhbar.

Tidak ada cara lainkah untuk menzahirkan rasa hormat kita kepada Raja dan pemimpin-pemimpin politik? Perlukah kita membodek dengan memacak gambar dan poster? Sememangnya kita dipengaruhi rasa hormat yang keterlaluan dan budaya bodek-membodek.

Pada saya.. patung/lukisan itu tidak semestinya menjadi berhala. Yang penting adalah niat kita.. kalau niat mahu memuja, pokok besar pun dipuja agar dapat nombor ekor. Nama wali pun dipuja-puja lebih dari nama nabi dalam zikir agar beroleh sesuatu hal yang ajaib. Apa jua benda yang dipuja sudah jadi berhala.. ada berhala dalam dunia nyata yang kita boleh nampak dan dipegang, ada juga berhala dalam hati kita yang hanya diri sendiri yang mengetahuinya.. yang penting, apa niat kita terhadap sesuatu itu?

Samada Anwar mahupun pemimpin UMNO.. walaupun sedar ianya salah, sengaja didiamkan kerana mereka suka diperlakukan sedemikian. Siapa yang tidak suka dan bangga jika diri sendiri diminati oleh ramai orang? Sepatutnya Anwar dan Pak Lah, yang terpelajar dengan ilmu Islam, menasihati penyokong mereka agar mengurangkan unsur-unsur seperti itu atau kalau boleh tidak diamalkan langsung.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: