Kenapa sumpah Saiful-Anwar penting?

August 20, 2008

Sumpah Saiful lagi.. Saya cuba ringkaskan.

Sumpah dan Keputusan Mahkamah adalah 2 perkara yang berbeza dengan 1 matlamat yang sama. Menegakkan kebenaran !

Sumpah adalah menegakkan kebenaran agar mendapat keadilan dari segi persepsi dan tanggapan umum. Keputusan Mahkamah ialah menegakkan kebenaran agar mendapat keadilan dari segi undang-undang dan fakta-fakta.

Dengan kata lain, sumpah perlu untuk memperbetulkan persepsi umum dan keputusan mahkamah perlu untuk menyokong kebenaran dengan fakta. Sumpah dan Keputusan Mahkamah adalah 2 perkara yang berbeza sama sekali dan tidak boleh dicampur-aduk.

Baik…

(1)  Anwar didapati bersalah oleh mahkamah pada tahun 1998 dengan fakta-fakta. Tetapi dapatkah keputusan mahkamah itu memperbetulkan persepsi umum terhadap Anwar? Tidak juga.. Walaupun disertakan dengan fakta-fakta, persepsi umum ketika itu adalah Anwar itu BAIK dan BN itu JAHAT.

(2)  Anwar adalah ‘public figure’ ataupun ‘artis politik’ yang sentiasa menjadi tumpuan. Bahkan, Anwar diwar-warkan akan menjadi pemimpin kepada rakyat jelata.. adalah perlu rakyat mempunyai persepsi yang betul kepada Anwar.

(3)  Sumpah Anwar-Saiful tidak sama dengan sumpah sipolan vs sipolan yang berebut anak lembu, kerana Anwar adalah ikon pemimpin yang mahu memimpin Malaysia, persepsi umum ialah pemimpin kepada Malaysia mestilah mempunyai akhlak dan moral yang baik.

(4)  Sumpah Anwar tidak akan mempersendakan hukum-hakam Islam, malahan ianya selari dengan Islam untuk menjaga maruahnya sebagai pemimpin. Rakyat akan mempunyai persepsi yang baik kepada Anwar jika Anwar bersumpah, persepsi rakyat ialah Anwar mahu menjaga maruahnya.

(5)  Apabila Anwar dan Saiful bersumpah, persepsi umum akan menjadi neutral.. rakyat mungkin tidak tahu siapa yang betul. Oleh itu ianya patut dirujuk kepada mahkamah/ orang tengah agar satu keputusan dapat dikeluarkan dengan bukti dan fakta. Samada Mahkamah Persekutuan ataupun Mahkamah Syariah.. terpulang kepada persetujuan kedua-dua belah pihak.

(6)  Sumpah tidak boleh jadi bukti di mahkamah kerana sumpah berbentuk subjektif dan kabur, padahal mahkamah memerlukan sesuatu yang objektif dan nyata.

(7)  Sekiranya kaedah sumpah Saiful tidak betul, alangkah baik Anwar menunjukkan kaedah bersumpah yang sebetulnya kepada rakyat. Disamping menjaga maruah.. boleh menunjukkan ketinggian pemahaman ilmu Anwar kepada umum. Contoh melalui teladan..

7 Responses to “Kenapa sumpah Saiful-Anwar penting?”

  1. cyra Says:

    hekleh…
    c saiful bukhari ni mmg muke tmbok ke??
    bpe juta ko kne byr smpy sggop m’mlukn dri sndri??
    bpk ko kua tb pon xmlu ke ade ank cm ko??
    mmg dsr muke tmbok!
    bodo nk mmpos pkai sumpah li’an,sumpah 2 utk suami istri yg istrinye d’tduh b’zina!!
    2 la owg BN xtau agame!!!!
    bodo nk mmpos!!!

  2. cyra Says:

    pndrian Anwar xnk b’sumpah mmg tindakn yg relevan!!!
    aq skong anwar!!!

    p/s : Hi Cyra,
    Wah.. ini mesti penyokong brutal Anwar. Tergezut saya..

    Dari sumber saya, cerita Anwar-Saiful ini ada 2 versi.

    Versi 1:
    Saiful jumpa Najib nak minta approve biasiswa, tapi Najib suruh buat satu perkara untuk memalukan Anwar.. iaitu mengaku telah diliwat Anwar. Jika berjaya, Saiful akan dibayar 5 juta.

    Versi 2:
    Saiful trauma selepas diliwat Anwar, dan dia mengadu kepada Khairil Anas. Khairil memanjangkan perkara ini kpd Najib dan ianya telah dianggap satu peluang utk menjejaskan Anwar. Oleh itu Najib telah menasihatkan Saiful agar bertenang, memandangkan Saiful agak lurus bendul.. maka Najib telah mengajar Saiful apakah langkah2 yang perlu dia lakukan.

    Bagaimanapun, setiap berita kita kena tapis dulu.. jgn terima bulat2. Pendapat orang mungkin berbeza, yg penting ialah pendapat kita sendiri. Kalau Cyra rasa betul, itu tidak mengapa.. Apa yang salah, kita memaksa orang lain mengikut pendapat kita.

  3. cyra Says:

    org yg tau agme xkn wt cm SAIFUL BUKHARI AZLAN wt!!!
    m’mlukn dri sndri!!
    aq naek m’luat tngok muke c saiful 2!!
    klu tol anwar slh,yg ko bodo bg anwar bontot ko apsal??
    ko xckup ilmu agme kew?
    mk bpk ko x bg ddikan agme yg smpurne kew??
    ha3!!!isu liwat ni wt rakyat lg m’nyampah dgn BN!!!

  4. ZAZA Says:

    KES LME ANWAR D’TDUH M’LIWAT PON BUKN SLH ANWAR!
    IA JUGE M’RUPEKN KONSPIRASI!
    MAHATHIR SNDRI M’NGAKU YG ANWAR D’TGKAP MSE 2 XDE PAPE K’SLAHN.
    NMPK SGT SUME NI KONSPIRASI!
    PENDAPAT AKU..:-
    1:ARI M’UNDI D’CPTKN,
    SBB:TKOT ANWAR MSOK CALON.
    2:ANWAR D’TDUH MELIWAT SAIFUL BUKHARI AZLAN
    SBB:NK TTP MATE RKYAT TTG K’ZALIMAN BN.
    3:MINTA AMBIL DNA ANWAR
    SBB:NAK WT MCM KES ANWAR PD THN 1998,
    NAK CALIT KT BDN ANWAR KE??
    4:ANWAR D’TGKAP B’HMPIRAN RUMAH BELIAU.POLIS KEPUNG
    KERETA BELIAU MCM M’NGKP P’JENAYAH & P”BNUH
    PLINGB’BHAYE.
    SBB:SENANG JE CKP..BN TKOT..NK KABURKAN MTE RAKYAT
    LE 2..
    5:DA NAK DEKAT PILIHAN RAYE KCIL P’MTANG PAUH,TIBE2 KUA
    KT BERITE PSL DPT BUKTI KT SUA DLM SIAFUL..
    SBB:KONON NAK P’NGARUH SUPAYE ORG X UNDI ANWAR LA 2…
    ABDULLAH TKOT XJD PM LG KEW??
    6:ABDULLAH KNON LG 2 THUN LTAK JWTN..KNONNYE NK BG
    NAJIB..XKN ADE PNYE NAJIB M’RSE JD PM..DLM PLAN
    ABDULLAH NK BG KHAIRI JD PM..YELA..FMLY LA
    KATEKN..XLME LG BOCOR LA RHSIE NAJIB PSL KES
    ALTANTUYA…

    p/s: Hi zaza..
    Kalau itu pendapat zaza, ianya tidak mengapa.. at least zaza ada analisis sendiri, bukannya taksub membabi-buta.

    Saya memang tidak mempercayai orang politik.. Tapi saya perlukan mereka untuk menyuarakan keperluan dan kesusahan kami. Saya lebih suka bersikap rasional.. jika isu liwat Saiful adalah konspirasi, mungkin juga isu Najib-Altantuya adalah satu konspirasi.

    Saya suka kpd artikel Raja Petra ttp saya tidak taksub kepadanya. Sebab.. saya kenal Raja Petra.

  5. ashportal Says:

    moderator…aku suke care ko…yg penting jgn taksub…bagus kite kaji mcm ni… kepada cyra dan zaza..ingatlah..jgn taksub sampai kate org…biarlah kalu dia salah skali pun…kite sesame manusia patut perbetul…bukan kutuk2 kerana betul atau salah nye xtentu lagi…itu satu.. mungkin juga ape yg korang rase tu btul sbenarnye xbtul, kerana ini politik… mmg kotor…jgn kate yg memerintah…yg melawan pun aku xpercaye…aku hanye percaye pada Allah SWT dan Muhammad SAW.

    *********

    PS : Salam ash, Islam menyuruh kita mempermudahkan kehidupan bukan menyusahkan. Sekalipun kita dipihak yg benar.. jangan kita memaksa atau mencaci-maki orang yg tidak sehaluan. Bukankah tiada paksaan dalam agama? Salah satu faktor yg boleh menjamin perpaduan dan silaturrahim ialah bersikap pemaaf dan menerima kelemahan saudara kita seadanya.

  6. webm Says:

    bro cekka…
    aku mmg penyokong anwar tp setelah saya kaji sedalam2nya aku pelik kenapa banyak org2 kanan anwar berpaling tadah… adakah TDM bayaq dieorg berjuta2 ringgit itu sorg … ramai juga yg dapat duit berjuta2
    penyokong fanatik seperti diatas ni mmg tak bole terima sebab mereka hanya mendngr sebelah pihak sahaja… aku pun berselisih pndpt dgn bapa aku sendiri.. tp aku berharap lebih banyak pembohongan anwar dibongkarkan … dan harap kita dapat menghapuskan musuh no. 2 negara selain dari dadah… peace no war

    *********

    PS : Salam webm, saya sebenarnya tidak mahu berprasangka buruk kpd Anwar. Tetapi, sikap Anwar yg suka memburukkan orang lain dan tidak mahu menerima kelemahan diri sendiri membuatkan saya agak musykil dan kecewa. Semoga pemimpin negara kita dan Anwar sentiasa mendapat petunjuk Ilahi dan kita semua juga..

  7. MAT Doom Says:

    salam .. dan selamat sejahtera kpd Malaysian….
    gua teringat kembali semasa tahun 1998-1999 gua bertugas disalah sebuah anak syarikat Petronas kami sering mendapat email berunsur pro-anwar dan tertera banyak nama2 Raja Petra … ramai juga yang terpengaruh dgn email yg memfitnah Dr. M … sekiranya ada yg masih menyimpan email berkenaan boleh foward kepada pihak yg berwajib agar segala bukti-bukti wujudnya email yb berbaur fitnah kepada kerajaan Malaysia pada masa itu … agar tindakan yang wajar dikenakan kpd penyebar email2 tersebut… salam…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: