Antara Anwar,PAS dan UMNO : Apakah ada pilihan?

August 20, 2008

Saya rakyat biasa Malaysia, yang tidak mempunyai apa-apa jawatan dalam politik, yang tidak mempunyai apa-apa pengaruh dalam masyarakat.

Seperti rakyat kebanyakkan.. kami bangun awal pagi, berkemas dan bergegas untuk pergi bekerja dan menghantar anak kesekolah. Kami balik lewat petang.. kalau tubuh masih berasa segar, kami keluar bersosial dan memikirkan apa yang patut kami buat esok hari agar taraf hidup kami meningkat.

Cukup bulan, kami dapat gaji.. Sampai tengah bulan kami kena berjimat-cermat semula.

Kerana itulah, kos sara hidup amat penting bagi kami. Kalau minyak naik, kami gelisah.. bukan gelisah harga minyak, kami gelisah sebab harga barang-barang akan naik. Harga beras naik, harga susu naik dan sebagainya lagi berlumba-lumba mahu naik. Puncanya dari minyak..

Tetapi, adakah kerajaan peduli rantaian ekonomi ini? Adakah kerajaan peduli keadaan kami?

Kegagalan BN dan UMNO

Kami tidak sepatutnya marah kepada kerajaan dan para menteri kalau mereka mahu berbelanja sakan di Paris atau Singapura..

Kami tidak boleh marah kalau para menteri memakai kereta Mercedes atau BMW. Atau ahli korporat mempunyai sederet kereta Ferrari, Lamborgini mahupun Rolls-Royce. Itu hak mereka kerana mereka mampu.

Tapi kami marah kepada para menteri kerana tidak ambil kisah keperitan kami, luahan hati kami cuma diatas meja dalam bentuk data dan statistik.. kekadang luahan hati kami berada dalam bakul sampah dalam pejabat para menteri.

Yang para menteri dengar ialah keluhan peniaga-peniaga besar dan syarikat korporat.

Hanya sekali dalam 5 tahun, bila tiba musim pilihanraya, kami menjadi buruan para menteri untuk bertanya khabar. Dapatlah duit poket sikit RM 50 dan sehelai kain pelikat..

Kami dijanjikan projek mega dan pembangunan.. apa ertinya buat kami? Kami tak mampu nak beli rumah kedai, kalau terlibat sebagai kontraktor sekalipun.. belum tentu kami dapat tender. Itu semua halwa untuk mata kami sahaja sedangkan tiada apa-apa faedah untuk kehidupan kami secara langsung.

Apa yang kami mahu ialah ruang ekonomi agar kami dapat menambahkan pendapatan, mengurangkan kos sara hidup kami dan menambahkan tabungan kami. Bukannya menghakis pendapatan dan simpanan kami.

Kami semua.. Melayu, Cina, India dan lain-lain.. berusaha untuk kehidupan kami.

Kemudian para menteri mahu menjadi juara kaum. Masing-masing mahu mendabik dada demi mengekalkan kekuasaan. Para menteri melaga-lagakan sesama kami agar menaruh rasa curiga dan prejudis, hasilnya kami jadi berburuk sangka kepada Cina, Melayu dan India.

Kami mula berasa sangsi kepada kawan-kawan kami..

Apa yang kami dengar dari orang-orang UMNO ialah tender itu-ini, berebut projek sana-sini, ampu-mengampu ketua masing-masing, cakap-cakap tidak puas hati kepada sipolan dan sipolan kerana tidak dapat jawatan dan projek. Kemana pergi cerita tuntutan dan keperluan kami?

Kehidupan kami mula tidak ceria.. demi mengejar tuntutan ekonomi, kami bekerja lebih. Masa kami sudah mula berkurang, jiran sebelah rumah sakit pun kami tidak tahu. Apatah lagi jika bukan sebangsa dengan kami.. hasil benih kesangsian dan kebencian yang ditabur oleh para menteri.

Kehidupan kami mula terasa kelam..Kami hanyut dengan hal-hal kehidupan dunia kami. Segala janji-janji para menteri kepada kami hanya tinggal janji.. Kami sudah TIDAK PERCAYA kepada para menteri dan kami jadi MUAK dan BENCI dengan kerakusan orang BN dan UMNO.

PAS sebagai pilihan

Kami lihat orang PAS selalu ke masjid dan ceramah-ceramah agama. Kami lihat orang PAS sentiasa memakai kopiah dan berlilit serban. Anggapan kami, PAS mesti orang baik-baik..

Kami lihat orang PAS sentiasa bercakap tentang Islam, hukum-hakam, istilah-istilah Arab dan nilai-nilai Islam. Anggapan kami, orang PAS mesti tinggi ilmunya dan mestilah akhlaknya juga baik..

Tiba pilihanraya.. undi kami kepada PAS.

Kami mula berjinak-jinak mendengar ceramah, apa yang kami dengar ialah kritikan yang berapi-api kepada kerajaan BN dan UMNO.. diselang-selikan kutukan serta kata nista yang beremosi. Tetapi, kami suka mendengarnya kerana kami sudah muak dan benci kepada BN dan UMNO.

Di kedai-kopi kopi, kami lihat orang PAS yang fanatik sanggup bercekak pinggang dan bertegang leher mempertahankan prinsip perjuangan PAS. Orang-orang UMNO dipulau dari majlis-majlis dan tiada tali persaudaraan dengan mereka lagi. Sudah putus.. sebab mereka orang UMNO.

Orang UMNO sudah dianggap kafir kerana tidak bersama PAS.. Padahal kami lihat orang UMNO itu bersolat juga dan mengaku Allah itu tuhan mereka, Muhammad nabi mereka.. Barangkali kita kena memaksa orang lain mengikut jalan kita.. Kalau kita tak berkopiah putih, ilmu agama kita belum cukup, kena belajar lagi..

Kami lihat orang PAS hebat bercerita hal ekonomi negara dan dunia, tapi esoknya meminta sedekah sana-sini juga.. Keluar berdakwah berbulan-bulan, tapi anak isteri di rumah meminjam beras dengan jiran-jiran sebelah rumah.

Barangkali inilah Islam yang PAS maksudkan..

Kami kagum dengan ketaksuban orang PAS kepada pemimpin, ‘hitam’ kata pemimpin..hitamlah ia, ‘putih’ kata pemimpin.. putihlah ia. Tak pernah menyanggah sikit pun, seolah-olah ketaatan anak terhadap ibunya. Anak-anak kami pun pandai komen kalau susu dia tak sedap, pertikai kalau dapat duit saku sikit dari kebiasaan..

Apa yang kami lihat, orang UMNO gigih memperbaiki taraf kehidupan mereka tetapi orang PAS selalu pasrah dan berserah kepada takdir. Tetapi orang PAS tak lekang dengan masjid juga walau susah, orang UMNO hanya seminggu sekali pada hari Jumaat.

Kami sentiasa pergi ceramah, dan kami pasti tidak lupa menghulurkan wang untuk bersedekah kepada PAS. Tetapi, kami tidak tahu kemana derma kami pergi dan tiada siapa yang memberitahu kami. Apatah lagi dengan laporan audit.. tetapi kami tidak kisah pun..

Kami percaya orang PAS mesti hebat ilmu agamanya dan akhlaknya baik, tetapi kami KURANG YAKIN orang PAS boleh mengajar kami bagaimana mencari duit..

Kemunculan Anwar Ibrahim

Saat berita Anwar Ibrahim dibebaskan dicanangkan keseluruh negara.. hati kami mula berbunga harapan. Bibit-bibit harapan kepada keadilan ekonomi dan kemajuan insaniah timbul kembali..

Anwar mengajar kami tentang keadilan dan hak-hak individu. Kami mula berbaik-baik semula dengan kawan-kawan lama, sikap prejudis masih ada tetapi sudah berkurangan.. satu keadaan dan perasaan aneh berbaur kegembiraan yang tiada semasa Anwar berada dalam penjara.

Apatah lagi, PAS dan DAP juga bersama Anwar.. PAS orang-orangnya baik dan tidak tamak harta, DAP pula orang-orangnya rasional dan konsisten membangkang ketidak-adilan ajaran ekonomi para menteri BN.

Sebagai bekas Menteri Kewangan dan Timbalan PM, Anwar mesti pandai mentadbir dan bijak dalam hal ekonomi. Dengan kata lain, Anwar bijak.. Lagipun, isteri dan anak-anaknya nampak macam orang baik-baik dan bersopan, tidak seperti isteri para menteri UMNO dan BN yang nampak bergaya, angkuh dan boros.

Tahun 2008.. sekali lagi kami disogok dengan kes liwat Anwar. Kes tahun 1998 mula terbayang kembali.. tapi, kami tidak percaya kepada BN.. Anwar juga kata begitu. Kami TIDAK PERCAYA kepada BN.

Tetapi.. kami berasa hairan kerana Anwar lari bersembunyi ke Kedutaan Turki, di mana Anwar tahun 1998 dulu yang TIDAK TAKUT bicara tentang perjuangan, tetapi Anwar tahun 2008 ini seolah-olah TAKUT bicara tentang perjuangan.

Kami mula rasa ragu-ragu apabila Anwar enggan bersumpah, fikiran kami mula celaru dengan kenyataan berbelit-belit Anwar.. seolah-olah terjerut dengan belitan ular sawa. Padahal si pendakwa sentiasa konsisten dengan tuduhannya dan sanggup berbuat apa sahaja agar tuduhannya diambil berat. Di suruh bersumpah.. dia bersumpah, disuruh ke mahkamah.. dia sanggup ke mahkamah, ..mahkamah syariah pun dia pergi juga.

Tetapi Anwar pula sanggup berbuat apa sahaja, asalkan dia tidak perlu bersumpah.. Tapi, kami masih percaya kepada Anwar dan ini mesti politik UMNO. Tapi jauh disudut hati.. kami mula berasa SANGSI. Kami tetap tidak mahu percaya kepada UMNO, tetapi akal kami mahu hidup juga.. memikirkan fakta-fakta.

Kami berasa pelik kerana Amerika dan kroni-kroninya bersungguh-sungguh menyokong Anwar. Padahal kami tahu sejarah.. Amerika “tidak menolong dengan percuma”. Apa sudah jadi Saddam yang ditolong Amerika ketika dahulu, apa dah jadi kepada Pervez Musharraf sekarang, apa dah jadi kepada Iraq, Georgia, Pakistan, Korea Selatan dan Indonesia?

Amerika cuma menolong orang yang menentang musuh-musuhnya, kita lihat Amerika tolong India vs Pakistan, Korea Selatan vs Korea Utara, Iraq vs Iran, Taiwan vs China, Georgia vs Rusia. Seperkara lagi, Amerika mahu jaga bekalan minyaknya.. adakah Amerika juga berminat dengan minyak di rantau ASEAN ini. Mungkin juga Amerika melihat Anwar sebagai proksi yang berguna suatu hari nanti..

Tetapi adakah kami ada pilihan untuk melemahkan UMNO? Kami tidak mampu..

Walaupun kami SANGSI dan RAGU-RAGU kepada Anwar, kami tiada pilihan.. Kami berharap Anwar dapat membantu kami melemahkan UMNO yang kami BENCI dan TIDAK PERCAYA. Kami TIDAK YAKIN dengan PAS 100% boleh melemahkan UMNO. Kami cuma rakyat biasa..

3 Responses to “Antara Anwar,PAS dan UMNO : Apakah ada pilihan?”

  1. SAYA Says:

    WOI…NGKO INGAT INI POLITIK JAMAN DULU KE? MCM….MANA MAKLUMAT KAU DAPAT NI…DARI KERUSI MEJA KAT GHUMAH NGKO KE….KAH KAH KAH LUCU

  2. cekka Says:

    tak kisahlah dari mana pun..

    paling tidak pun, saya timbang2kan dulu berita yang sampai.. bukannya nak taksub buta-tuli jer.

  3. IRS Attorney Says:

    Pretty portion of content. I simply stumbled upon your site and in accession capital to say that I acquire actually enjoyed account your weblog posts. Any way I will be subscribing for your feeds or even I achievement you get right of entry to persistently rapidly.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: